Hyundai Ioniq Hybrid dipamerkan di Malaysia

Hyundai_Ioniq-2

Seperti yang dilaporkan beberapa hari lalu, Hyundai Ioniq kini di pamerkan di My Auto Fest 2016 yang berlangsung di Pusat Pameran Antarabangsa dan Konvensyen Mines (MIECC).

Ioniq merupakan kereta mesra alam pertama di dunia yang menggunakan model dan nama yang sama untuk tiga varian janakuasa berbeza iaitu Ioniq Hybrid, Plug-In Hybrid dan juga Electric yang menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya. Kereta ini baharu sahaja membuat kemunculan sulung peringkat globalnya di Geneva Motor Show 2016 Mac lalu

Namun, untuk pameran kali ini, Hyundai hanya mempertontonkan Ioniq varian Hybrid dengan konfigurasi pemanduan sebelah kiri. ‘Hyundai Prius’ ini dijana oleh enjin petrol 1.6 liter Kappa GDI empat-silinder berkuasa 105 PS dan tork maksima 147 Nm. Ia digabungkan dengan motor elektrik berkuasa 43 PS dan tork maksima 170 Nm, menerima tenaga dari bateri polimer litium ion berkuasa 1.56 kWh yang ditempatkan di bawah tempat duduk belakang.

Hyundai_Ioniq-16

Secara keseluruhan, Ioniq Hybrid mampu menghasilkan kuasa gabungan 141 PS dan tork maksima 265 Nm dengan kelajuan maksima dicatatkan pada 185 km/j. Kesemua kuasa ini dialirkan ke roda hadapan melalui kotak gear klac berkembar enam-kelajuan.

Menurut Hyundai, Ioniq Hybrid dibawa untuk dipertontonkan kepada rakyat Malaysia sebagai sebahagian usaha untuk mendapatkan reaksi orang ramai terhadap model tersebut. Adakah ia akan dijual di Malaysia? Masih lagi menjadi tanda tanya. Seperti yang diketahui, polisi pemberian diskaun cukai eksais kepada kereta hibrid oleh kerajaan Malaysia buat masa ini memerlukan model tersebut dipasang di Malaysia (CKD). Jadi, jika Hyundai membawa kereta ini sebagai unit CBU, sudah tentu harga yang ditawarkan tidak kompetitif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required