Paris larang kenderaan yang dibuat sebelum tahun 1997 masuk ke bandar tersebut bermula 1 Julai ini

Zoe-n-Leaf-in-Paris

Dalam usaha untuk mengurangkan pencemaran dalam bandar semasa minggu bekerja, Bandar Paris telah mengeluarkan larangan untuk kenderaan yang dibuat sebelum tahun 1997 dan motosikal yang dibuat sebelum tahun 1999 untuk memasuki bandar tersebut dari hari Isnin hingga Jumaat. Langkah ini sebenarnya merupakan langkah susulan pada Julai 2015 sebelum ini yang melarang kenderaan yang menghasilkan pencemaran berat seperti bas, koc dan kenderaan berat didaftarkan sebelum tahun 2001 dari masuk ke bandar tersebut.

Seperti yang dilaporkan oleh akhbar Le Monde, larangan tersebut diumumkan menerusi Datuk Bandar Paris dan Groupement des autorités responsables de transport (GART) yang mewakili pihak berkuasa tempatan dengan kerjasama Kementerian Persekitaran Perancis dan bakal dikuatkuasakan 1 Julai ini.

Selain dari melarang kenderaan lama masuk ke jalan-jalan di bandar, kenderaan-kenderaan lain turut perlu menggunakan sistem pengkelasan dengan melekatkan pelekat di cermin hadapan menunjukkan tahap pencemaran kenderaan tersebut. Enam pelekat kelas akan dikeluarkan untuk membolehkan sesebuah kenderaan tersebut memasuki bandar Paris, manakala kenderaan yang diklasifikasikan sebagai dilarang masuk tidak akan memperolehi apa-apa pelekat.

Kenderaan yang dilarang masuk ke bandar tetapi dikesan melanggar arahan tersebut akan dikenakan tindakan bermula 1 Oktober nanti dengan saman yang bernilai 35 euro (RM162) untuk peringkat permulaan, dan meningkat kepada 68 euro (RM314) untuk kenderaan penumpang dan 135 euro (RM624) untuk trak bermula tahun 2017 kelak.

Walaupun langkah tersebut bertujuan untuk mengurangkan tahap pencemaran dalam pusat bandar Paris, sebahagian pengguna jalan raya tidak bersetuju dengan langkah tersebut, kerana ia bakal memberikan kesan kepada mereka yang kurang berkemampuan untuk membeli kereta baharu tetapi masih memerlukan kenderaan untuk bekerja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required