Norway cadang mengenakan larangan kenderaan diesel, petrol menjelang 2025 di jalan rayanya

Norway-fuel-car-ban-e1465203962622

Selepas Perancis mengambil keputusan untuk mengenakan larangan terhadap kenderaan yang dibuat sebelum tahun 1997 di atas jalan rayanya, Norway turut mengambil langkah yang sama. Menurut laporan akhbar Dagens Næringsliv, empat parti politik utama negara berkenaan sudah sebulat suara untuk menghentikan jualan bagi kenderaan yang dikuasakan oleh petrol dan diesel menjelang tahun 2025.

Malah kerajaan Denmark, juga sedang mempertimbangkan larangan yang sama, di mana Netherlands memiliki 10% perkongsian pasaran bagi kenderaan plug-in. Sementara India pula merancang untuk memastikan semua kenderaan di atas jalan rayanya adalah janaan kuasa elektrik sepenuhnya menjelang tahun 2030.

Screen Shot 2016-06-07 at 4.27.18 AM

Walau sebelum ia dikuatkuasakan, cadangan ini turut diwar-warkan oleh Elon Musk, ketua eksekutif di Tesla Motors. Musk telah memuat naik status di Twitter dengan berkata, ““just heard that Norway will ban new sales of fuel cars in 2025. What an amazingly awesome country. You guys rock!!”

Norway telah pun memiliki perkongsian pasaran bagi kenderaan elektrik iaitu sebanyak 24%, dan 99% daripada punca elektrik Norway dijanakan oleh kuasa hidro. Bagi perancangan untuk menghentikan jualan bagi kenderaan sedemikian dalam tempoh sembilan tahun ini, Norway turut mengusulkan pelan perancangan untuk pengangkutannya termasuk melarang semua kenderaan persendirian daripada memasuki bandar Oslo menjelang tahun 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required