Mercedes-Benz bakal memperkenalkan enjin petrol V6 sistem pancitan bahan api berstrata yang lebih cekap

2017-mercedes-amg-c43-coupe-v6-engine

Dalam usaha mencapai kecekapan bahan api lebih baik khususnya untuk mendapatkan bacaan emisi dan ekonomi bahan api yang lebih bagus, Mercedes-Benz akan memperkenalkan enjin petrol V6 dengan sistem pancitan bahan api terus berstrata pada model-model kemaskininya hujung tahun ini.

Berbanding dengan sistem pancitan bahan api biasa yang memancitkan bahan api ke kebuk pembakaran ketika berlakunya lejang kemasukan, sistem pancitan bahan api berstrata ini membenarkan pancitan bahan api dilakukan semasa lejang mampatan. Menurut Mercedes-Benz, ini akan memberikan campuran udara-bahan api yang lebih lean pada situasi beban rendah, seterusnya mencapai penggunaan bahan api yang lebih ekonomi dengan “secara asasnya tiada pengorbanan pada kuasa,” kata Bart Herring, Pengurus Besar Mercedes-Benz USA untuk pembangunan produk.

Masalah utama jika menggunakan enjin dengan campuran udara-bahan api yang sangat lean adalah, ia akan meningkatkan pencemaran nitrogen oksida (NOx), yang merupakan ancaman pencemaran paling teruk. Sistem pancitan bahan api berstrata Mercedes-Benz akan dilengkapi dengan perangkap khas NOx, dan menurut syarikat berkenaan lagi sebahagian enjin petrol mereka akan dilengkapi dengan penapis sedemikian bermula 2017. Untuk sistem baharu ini, tiada perubahan dilihat berbanding sistem penghantaran bahan api sedia ada melainkan perisian baharu dan unit pemancit bahan api yang unik.

Kualiti bahan api yang dibekalkan merupakan sebab utama membolehkan teknologi sistem pancitan bahan api berstrata ini berfungsi. Menurut Herring lagi, di Amerika Syarikat, semua petrol yang dijual perlulah mengandungi kandungan sulfur lebih rendah dari sebelum ini – dari 30 ppm kepada 10 ppm – yang merupakan sebab utama sistem pancitan bahan api baharu yang lebih tepat ini diperkenalkan.

Petrol dengan kandungan sulfur ditahap 10 ppm adalah bersamaan dengan petrol berstandard Euro 5. Sementara itu di Malaysia, petrol Euro 5 hanya akan tiba pada tahun 2025, dan diesel Euro 5 akan tiba pada tahun 2020. Petrol Euro 4 RON 97 yang sedia ada dalam negara buat masa ini mengandungi sulfur pada tahap 50 ppm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required