Prasarana saran mantapkan nilai sosial pengendali bas supaya dapat raih rasa hormat penumpang

metrobus-fb-pix-2-850x452

Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) di dalam satu kenyataan meminta International Bus Benchmarking Group (IBBG) mengingatkan pengendali perkhidmatan bas henti-henti agar memberikan tumpuan terhadap pemantapan nilai sosial supaya ia seimbang dengan usaha untuk menjana pendapatan.

Bercakap pada mesyuarat tahunan IBBG, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana, Datuk Azmi Abdul Aziz berkata, pengendali perkhidmatan bas perlu memberi fokus terhadap menyediakan perkhidmatan terbaik kepada penumpang untuk meraih rasa hormat orang-ramai dan memupuk kesungguhan kerajaan supaya kedua-dua pihak ini memberi sokongan kepada perkhidmatan bas awam di Malaysia, seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

“Nilai sosial merupakan jantung dan jiwa bagi perkhidmatan bas awam. Ya, menjana keuntungan kita adalah suatu perkara penting, tetapi ia mestilah dilakukan dengan turut melihat kepada sisi kemanusiaan dalam perkhidmatan kita,” katanya.

Dengan memberi penekanan terhadap nilai sosial dalam menjalankan operasi perniagaan dan perkhidmatan, maka akan wujudlah kefahaman dan rasa hormat dalam kalangan pengendali perkhidmatan dan penumpang.

IBBG merupakan sebuah badan khusus yang mengendalikan satu program menyeluruh dalam penetapan tanda aras kepada operasi dan konsortium bas di kawasan bandar. Ketika ini, ia dianggotai oleh 15 organisasi skala sederhana dan besar dari seluruh dunia.

Ditubuhkan pada 2004, IBBG bermatlamat untuk menyediakan forum bagi perkongsian pengalaman, membandingkan prestasi dan mengenal pati amalan terbaik.

Mesyuarat tahunan tiga hari itu, yang bermula semalam, dihadiri para pegawai tertinggi syarikat pengendali perkhidmatan bas dari bandar raya tuan rumah, Barcelona, Brussels, Istanbul, London, New York, Paris, Seattle, Singapura dan Vancouver serta wakil daripada London Imperial College.

Beliau berharap para pakar akan memanfaatkan sepenuhnya mesyuarat itu untuk membincangkan secara lebih mendalam inisiatif ke arah memberi penekanan terhadap nilai sosial dan usaha lain bagi meningkatkan standard perkhidmatan bas awam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required