Peugeot perkenal 3008 DKR untuk sahut cabaran Rali Dakar 2017 – enjin 3.0 liter V6 Turbodiesel dikekalkan

fd_160707_new_peugeot_3008_dkr_0001-850x390bm

Bagi mempertahankan gelaran juara yang diraih pada perlumbaan Rali Dakar musim sebelumnya, Peugeot memperkenalkan kenderaan baharu 3008 DKR bagi menggantikan 2008 DKR untuk musim 2017.

Selain Stephane Peterhansel yang membawa Peugeot sebagai juara buat kali pertama sejak tahun 1990 dan Cyril Despres, Peugeot juga bakal menggunakan khidmat pemandu hebat lain termasuk Sebastien Loeb dan Carlos Sainz (Sr) untuk perlumbaan Rali Dakar musim 2017.

“3008 baharu ini menggambarkan langkah seterusnya. Matlamat kami dengan kereta ini adalah untuk mengambil bahagian yang lemah pada kereta sedia ada dan jadikan ia lebih kuat, sambil melabur lebih kepada kekuatan yang ada untuk meningkatkannya lagi,” kata Pengarah Pasukan Peugeot Sport, Bruno Famin.

Dimensi serta ciri yang ada pada 3008 DKR dipengaruhi oleh peraturan yang ditetapkan untuk perlumbaan ini, tetapi identitinya masih lagi dikekalkan.

“Kenderaan Dakar terbaharu kami ini adalah pernyataan paling ekstrim bagi kenderaan SUV Peugeot terkini. Ia membawa identiti kenderaan jalanan biasa tetapi dimasukkan ke dalam konteks rali,” kata Pereka Luaran Peugeot, Sébastien Criquet.

Perincian teknikal bagi 3008 DKR masih lagi kabur tetapi Peugeot Sport memberitahu ia adalah evolusi daripada 2008 DKR sebelum ini. Enjin 3.0 liter V6 Turbodiesel yang digunakan pada 2008 DKR dibawa kepada 3008 DKR dan diberikan peningkatan.

Kemampuan pemanduan dan tork lebih tinggi pada rpm rendah adalah agenda utama, meskipun penggunaan salur udara 38mm telah menurunkan kuasanya menjadi 330hp, tork 800Nm yang ada akan diperbaiki.

Peugeot juga melengkapkan pendingin hawa pada 3008 DKR bagi membantu prestasi ahli pasukan yang ada kalanya berada dalam kenderaan sehingga 12 jam sehari.

Peugeot akan mengekalkan tetapan pacuan dua roda belakang seperti 2008 DKR dan yakin kerana telah menjadi yang pertama dapat memenangi perlumbaan dengan tetapan sebegitu sejak 15 tahun yang lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required