‘Mad Mike’ Whiddett tawan Franschhoek Pass di Afrika Selatan dengan Mazda RX-8 tiga rotor 20B “Badbul”

Drifter New Zealand yang terkenal dengan jentera berenjin wankel rotary Mazda, ‘Mad Mike’ Whiddett kini muncul dengan video drift terbaharunya bersama pasukan Red Bull – menawan jalan bukit Franschhoek Pass di Afrika Selatan.

Dalam video terbaharu ini, Mad Mike memandu salah satu jentera rotary gila miliknya iaitu Mazda RX-8 dengan enjin wankel rotary 20B digelar ‘Badbul’. Enjin tiga rotor berkenaan dipadankan dengan pengecas turbo Garrett GTX-45 dan sistem pengurusan enjin Haltech Platinum Sport 2000, ditala oleh Pulse Performance Race Engineering (PPRE), menghasilkan kuasa 812 hp.

Kesemua kuasa berkenaan dialirkan ke roda belakang menerusi kotak gear sequential HKS enam-kelajuan dengan klac dua lapis serta roda tenaga juga dari HKS. Tork pula diagihkan antara kedua-dua roda belakang menerusi LSD dari Autosport Dynamics. Badbul turut menerima tuil brek tangan hidraulik juga dari Autosport Dynamics.

Badan RX-8 berkenaan tampak lebih lebar dengan pemadanan kit badan wide-body dari Hybrid Lab. Pintu dan penutup but belakang kini digantikan dengan komponen yang dibina dari gentian karbon buatan Selbon. Penutup bonet hadapan yang dilengkapi liang udara dari BN Sport dipadankan, manakala spoiler belakang GT pula dibekalkan oleh Sard.

Franschhoek Pass merupakan jalan berbukit dengan pelbagai selekoh yang menarik, terletak 75 km dari Cape Town. Jalan dengan jarak 19.9 km berkenaan dibina pada tahun 1822, pada asalnya merupakan jalan yang digunakan oleh gajah apabila mereka perlu melahirkan anak. Mad Mike mencatatkan kelajuan maksima 248 km/j pada Franschhoek Pass dan menyifatkannya sebagai projek paling menakutkan pernah dilakukan oleh beliau.

Sebelum ini, Mad Mike telahpun menghasilkan video bersama Red Bull, menawan The Crown Range – jalan berbukit menghubungkan Queenstown dan Wanaka, New Zealand yang mempunyai 47 selekoh – menggunakan sebuah lagi jentera rotari milik beliau iaitu ‘Madbul’- Mazda RX-7 FD3S dengan enjin wankel rotary 26B empat rotor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required