VIDEO: Traktor Porsche Diesel P111 muncul di pusat servis Porsche bertauliah – baiki motor penghidup

Tentu ramai dari kita sudah tahu kisah bagaimana Ferruccio Lamborghini menukar syarikatnya dari pembuat traktor kepada pembuat supercar. Namun, tahukah anda, Porsche juga pernah membina traktor?

Dalam video servis lepas jualan terbaharu Porsche, sebuah traktor Porsche P111 ditampilkan. Dalam video berkenaan, seorang pemilik Porsche ‘P111 Cabriolet’ menghubungi pusat servis Porsche untuk memperbaiki masalah motor penghidupnya (starter motor) yang selalu tersekat. Pusat servis berkenaan bukan sahaja masih menyimpan buku manual pembaikan traktor itu, malah katalog alat ganti masih menyenaraikan komponen tersebut, dan stor alat ganti juga masih lagi mempunyai stok.

Traktor P111 itu diberikan layanan istimewa sebaik sahaja ia sampai ke pusat servis, malah pemiliknya juga diberikan kereta gantian 911 Cabriolet ketika traktor tersebut diperbaiki. Menurut Porsche, “Sama ada, kenderaan siri klasik atau moden atau model GT. Kami akan melakukan yang terbaik untuk Porsche anda,” walaupun dengan kenderaan seperti dalam video ini.

screen-shot-2016-10-25-at-10-23-11-am

Berbalik pada kisah produksi traktor tadi, selain dari diarahkan untuk membina “kereta rakyat” Volkswagen Beetle, Adolf Hitler turut mengarahkan agar Dr. Ferdinand Porsche untuk membina Volksschlepper atau “traktor rakyat” pada tahun 1937.

Hasilnya, traktor prototaip Porsche Diesel P110 muncul pada tahun 1938, dijana enjin diesel V2 penyejukkan udara berkuasa 12 hp. Model P111 seperti yang muncul dalam video ini merupakan model kedua Porsche Diesel, menggunakan enjin yang sama tetapi dipadankan dengan kotak gear tiga kelajuan.

Pengeluaran traktor Porsche Diesel ini diumumkan akan berakhir pada hujung tahun 1963, manakala unit produksi kumpulan terakhirnya keluar dari kilang pada awal tahun 1964.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required