Toyota Levin 1.2T – enjin kecil, turbocaj untuk China

toyota-levin-corolla-1-2-turbo-01-850x476

Toyota Levin di China kini menerima pembaharuan; penggunaan enjin baharu 1.2 liter turbocaj serta lampu nyalaan siang LED. Untuk makluman, model berkenaan merupakan versi tersendiri bagi model Corolla hasil usaha sama antara GAC-Toyota (Guangqi-Toyota) bagi pasaran di sana. FAW-Toyota pula menjual Corolla yang berlainan, yang lebih mirip kepada model Altis.

Menggantikan model lama yang menggunakan enjin 1.6 liter, enjin baharu 9NR-FTS 1.2 liter empat silinder dengan turbocaj dan suntikan terus menjana 116 hp dan 185 Nm tork – sama seperti unit yang sedang digunakan pada model hatchback Auris untuk pasaran Eropah. Transmisi 6-kelajan manaul atau CVT ditawarkan kepada model Levin 1.2T, dengan lambang D-4T.

Ciri baharu, Toyota Smart Stop System kini merupakan ciri standard untuk memperbaiki penggunaan minyak. Model dengan transmisi CVT juga hadir dengan Sport Mode. Di China, model ini dijual pada harga 109,800 hingga 133,800 yuan (RM68k hingga RM83k), di bawah Levin 1.8.

Belum tentu sama ada enjin petrol yang lebih kecil sesarannya ini akan ditawarkan untuk pasaran lain. Sebelum ini, sistem pacuan pad Levin HEV dengan enjin 1.5 liter hibrid juga masih terhad hanya untuk pasaran China.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required