Hyundai Ioniq hibrid dipertonton secara rasmi di Malaysia; mod elektrik mampu capai 120 km/j

hyundai_ioniq_ext-1

Kini bukan lagi rahsia; Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) akan memperkenalkan model Hyundai Ioniq hibrid untuk pasaran Malaysia. Model berkenaan kini sedang membuat penampilan sulung secara rasmi di pameran yang sedang berlangsung di Pusat Pameran & Persidangan Antarabangsa Malaysia (MIECC) di The Mines, Serdang bermula hari ini.

Merupakan model hibrid pertama Hyundai untuk pasaran Malaysia, ia juga telah dibuka untuk tempahan minggu ini, akan dipasangkan di Kulim, Kedah untuk memanfaatkan insentif kerajaan bagi pemasangan kenderaan cekap tenaga (EEV). Harga jualannya bermula dari RM130,000.

Hyundai Ioniq, sebuah model yang menjadi pencabar secara langsung kepada Toyota Prius, dijana oleh enjin petrol 1.6 liter Kappa GDI empat-silinder dengan janaan kuasa 105 PS pada 5,700 rpm dan tork maksimum 147 Nm pada 4,000 rpm.

Hyundai mendakwa enjin pembakaran dalaman (internal combustion) berkenaan merupakan enjin dengan kecekapan haba paling tinggi di dunia pada kadar 40% – sama seperti yang dicapai oleh enjin pembakaran dalaman Toyota Prius generasi keempat terkini.

Enjin berkenaan digabungkan dengan motor elektrik berkuasa 43 PS dan tork 170 Nm, menerima tenaga dari bateri polimer litium ion berkuasa 1.56 kWh yang ditempatkan di bawah tempat duduk belakang. Keseluruhan kuasa yang mampu dijana oleh gabungan dua unit ini ialah 141 PS/265 Nm dan disalurkan ke roda hadapan menerusi kotak gear klac-berkembar (DCT) enam-kelajuan.

Motor elektrik pada Ioniq direka spesifik dengan kecekapan tinggi bertaraf dunia, termasuk komponen teras (kepingan logam elektrikal) yang lebih nipis sehingga 10% dan wayar tembaga pada bahagian segi empat untuk mengurangkan teras dan kehilangan haba. Motor tersebut juga membolehkan Ioniq bergerak secara elektrik sepenuhnya pada kelajuan mencapai 120 km/j.

Kotak gear DCT yang digunakannya juga menjadi satu kelebihan, berbanding pesaing keluaran Jepun yang lain, yang lebih cenderung menggunakan transmisi CVT. Menurut Hyundai, transmisi DCT ini lebih cekap; menggunakan rekaan komponen yang rendah geseran serta minyak berkelikatan rendah. Ia turut menampilkan mod pemanduan Sport dan juga Eco.

Ia dibangun menggunakan platform yang khas untuk kereta hibrid. Komponen yang digunakan juga bertujuan untuk mengurangkan berat keseluruhannya, antaranya bonet dan pintu tailgate aluminium; ia 12.4 kg lebih ringan jika dibandingkan dengan versi logam.

Material untuk membina komponen suspensi juga banyak menggunakan aluminium dan berhasil mengurangkan berat sebanyak 10 kg, termasuk lengan bawah hadapan yang 4.6 kg lebih ringan dan lengan bawah belakang yang 7.14 kg lebih ringan. Penutup kargo pada Ioniq ini juga 25% lebih ringan berbanding model Hyundai lain.

Ia khabarnya akan dilancarkan secara rasmi bulan ini. Sebuah kereta hibrid pertama Hyundai dan ia merupakan pemasangan tempatan (CKD); ini sesuatu yang menarik untuk diperhatikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required