Jejantas menghubungkan stesen-stesen MRT dengan bangunan bersebelahan dibina oleh pemilik hartanah

Jejantas menghubungkan stesen-stesen MRT dengan bangunan bersebelahan dibina oleh pemilik hartanah

Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) memaklumkan bahawa semua jejantas yang menghubungkan stesen berkenaan dengan bangunan bersebelahan di semua stesen hentiannya akan dibina oleh pemilik hartanah yang terlibat.

Ini susulan daripada maklum balas daripada segelintir pengguna di media sosial, sebaik sahaja mereka mencuba perkhidmatan MRT percuma yang bermula sejak 16 Disember lalu. Menurut syarikat pengendali MRT itu, sepanjang tempoh pembinaan MRT laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK), mereka telah menandatangani beberapa perjanjian bersama pemilik hartanah persendirian.

Kebanyakannya melibatkan pembangunan hartanah komersial dan campuran, yang terletak bersebelahan dengan stesen-stesen MRT berkaitan pembinaan jejantas itu. Memandangkan jejantas-jejantas berkenaan yang terletak di luar kawasan selenggaraan dan kawalan MRT Corp, kedua-dua pihak bersetuju bahawa jejantas-jejantas itu akan dibina oleh pemilik hartanah persendirian terlibat, yang akan bertanggungjawab ke atas kos dan jadual pembinaan masing-masing.

Jejantas menghubungkan stesen-stesen MRT dengan bangunan bersebelahan dibina oleh pemilik hartanah

Bagi MRT Corp pula, binaan stesen-stesennya akan disesuaikan untuk membolehkan jejantas-jejantas tersebut disambungkan ke struktur stesen. Bagi fasa pertama laluan SBK, jejantas-jejantas yang telah dipersetujui adalah seperti berikut:

  • Stesen Kampung Selamat dengan bangunan D’sara Sentral dan SqWhere
  • Stesen Surian, dengan Sunway Nexis dan Tropicana Gardens
  • Stesen Mutiara Damansara dengan Surian Tower (dengan sambungan laluan yang turut menghubungkan Hotel Chulan, e-Curve, The Curve dan IPC)
  • Stesen Bandar Utama dengan beberapa premis terdekat seperti One Utama dan 1Powerhouse
  • Dengan itu, walaupun usaha-usaha telah dibuat untuk menyelaraskan tempoh waktu bagi menyiapkan jejantas-jejantas berkenaan, jadual pembinaannya adalah berada di luar kawalan MRT Corp. Memandangkan jejantas-jejantas ini tidak dapat disiapkan sama waktu ketika MRT memulakan operasinya Jumaat lalu, MRT Corp ingin menasihatkan pengguna tentang laluan alternatif ke bangunan dan hartanah persendirian yang terlibat sementara menunggu ia siap dibina.

    Jejantas menghubungkan stesen-stesen MRT dengan bangunan bersebelahan dibina oleh pemilik hartanah

    Dari Stesen Surian, pengguna boleh berjalan keluar menggunakan pintu B ke Sunway Nexis. Dari Stesen Mutiara Damansara ke e-Curve dan bangunan disekitrnya pula, pengguna boleh keluar ke pintu B ke Jalan PJU 7/1, dan berjalan menuju Jalan PJU 7/2 untuk ke Hotel Royale Chulan dan sekitarnya.

    Dari Stesen Bandar Utama ke One Utama Mall, pengguna boleh berjalan kaki melalui jejantas ke bangunan 1Powerhouse yang terletak di Persiaran Bandar Utama. Mereka perlu ke aras bawah untuk menaiki bas perantara T812 untuk ke One Utama. Pengguna boleh juga ke Stesen Mutiara Damansara dengan dan menaiki bas pengantara T809 di Pintu B, yang akan membawa mereka ke One Utama.

    Turut difahamkan bahawa pihak pengurusan One Utama Mall telah memulakan perkhidmatan bas ulang-alik percuma yang menghubungkan stesen dan pusat beli-belah berkenaan. Maklumat berkaitan hal ini boleh diperoleh di 1Powerhouse. Pengalaman kami menggunakan perkhidmatan ini Jumaat lalu boleh diikuti di sini.

    Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

    10% discount when you renew your car insurance

    Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

    Car Insurance

    Hazril Hafiz

    Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

     
     

    Add a comment

    required

    required