VW setuju bayar US$200 juta kepada dana pencemaran alam AS sebagai syarat selesaikan skandal Dieselgate

VW setuju bayar US$200 juta kepada dana pencemaran alam AS sebagai syarat selesaikan skandal Dieselgate

Agensi berita Reuters melaporkan Volkswagen AG bersetuju untuk membayar lebih dari US$200 juta kepada dana yang diwujudkan untuk mengurangkan pencemaran alam disebabkan oleh enjin diesel.

Ini adalah sebagai salah satu syarat dalam persetujuan yang dibuat untuk menyelesaikan isu lebih dari 80,000 kenderaan dijana enjin diesel 3.0 liter TDI syarikat berkenaan, yang didakwa menghasilkan pencemaran udara lebih banyak berbanding yang dibenarkan di Amerika Syarikat, menurut individu yang menjelaskan berkenaan penyelesaian isu ini.

Persetujuan tersebut dijangka akan diumumkan minggu ini, dan ia merupakan jumlah tambahan dari US$2.7 bilion yang dipersetujui dibayar oleh Volkswagen untuk menyelesaikan isu yang sama pada 475,000 kenderaan dijana oleh enjin 2.0 liter diesel. Jumaat lalu, Hakim Daerah Amerika Syarikat Charles Breyer berkata kesemua pihak telah menunjukkan “kemajuan yang besar dan saya optimistik bahawa akan ada jalan penyelesaian.”

Pihak yang terlibat dalam perbincangan selama seminggu ini adalah Volkswagen, pemilik-pemilik yang menyaman dan juga Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan Amerika Syarikat. Perbincangan adalah tertumpu kepada perjanjian komprehensif menyaksikan VW akan bersetuju untuk membayar ganti rugi untuk memperbaiki semula kenderaan atau membeli kembali kenderaan-kenderaan terlibat.

Dilaporkan bahawa 80,000 unit dari kenderaan yang dijana enjin 3.0 liter TDI, sekitar 20,000 model SUV Audi dan VW akan dibeli semula oleh VW, dan 60,000 unit SUV dan kereta keluaran Porsche, Audi dan VW akan menerima pembaikan perisian.

VW setuju bayar US$200 juta kepada dana pencemaran alam AS sebagai syarat selesaikan skandal Dieselgate

Jun lalu,VW bersetuju untuk membayar US$2.7 bilion selama lebih tiga tahun kepada dana yang diwujudkan untuk mengurangkan pencemaran diesel. Tambahan US$200 juta akan ditambah dalam dana ini. Kerajaan Amerika Syarikat boleh menggunakan dana tersebut untuk menukar dan melupuskan atau menggantikan teknologi ekzos yang lebih bersih dan baharu kepada model-model lama.

Menurut dokumen peneyelesaian isu ini, kenderaan yang layak untuk mengambil bahagian dalam usaha ini adalah termasuk bot tunda, bas transit, feri, trak tugas berat dan sederhana, kenderaan sokongan darat di lapangan terbang serta kapal-kapal laut dalam. Sebagai contoh, sekolah yang menggunakan bas yang berusia lebih sepuluh tahun atau lebih boleh menggunakan dana ini untuk membeli bas baharu.

Dengan dana tambahan US$200 juta ini juga, VW bersetuju menggunakan lebih dari US$16.7 juta untuk menyelesaikan dakwaan skandal penipuan emisi diesel di AS. VW juga turut dijangka akan berhadapan dengan saman bernilai berbilion dolar sebagai sebahagian penyelesaian yang berpontensi berasingan dengan Jabatan Kehakiman untuk menyelesaikan penyiasatan jenayah dan saman sivil yang didakwa melanggar Akta Udara Bersih yang sedang berjalan.

Pada bulan Jun lalu juga, VW bersetuju untuk membayar sehingga US$10.03 bilion dan menawarkan pembelian semula sejumlah 475,000 unit kenderaan yang dijana enjin diesel 2.0 liter serta menawarkan ganti rugi sekitar US$5,100 hingga US$10,000 untuk setiap pemilik. Pembelian semula berkenaan telah dimulakan pada bulan lalu.

VW setuju bayar US$200 juta kepada dana pencemaran alam AS sebagai syarat selesaikan skandal Dieselgate

Kereta-kereta yang dijana enjin 2.0 liter TDI dilengkapi perisian yang mampu ‘menipu’ dengan mengubah talaan agar pencemaran yang dihasilkan 40 kali lebih rendah berbanding yang dibenarkan dalam pemanduan normal ketika ia diuji.

Enjin 3.0 liter TDI pula dipadankan dengan peranti tambahan untuk sistem emisi yang tidak diisytiharkan bagi membolehkan ia menghasilkan jumlah pencemaran sembilan kali lebih rendah berbanding yang dibenarkan. Semua kenderaan Volkswagen yang dijana enjin diesel diharamkan penjualannya di Amerika sejak tahun 2015.

Dalam perkembangan berasingan, pembekal peralatan jenama Bosch juga dijangka akan menyelesaikan tuntutan mahkamah bernilai lebih US$300juta yang difailkan oleh pemilik-pemilik kenderaan yang terlibat dengan skandal Dieselgate ini.

Pemilik-pemilik berkenaan menyaman vendor dari Jerman tersebut pada tahun 2015 kerana didakwa bersubahat dengan VW untuk menghasilkan perisian “peranti pengubah” berkenaan yang digunakan untuk menipu dalam ujian pencemaran Amerika Syarikat. Tuntutan mahkamah tersebut mendakwa Bosch sebagai “pihak yang dikenali dan terlibat secara aktif” dalam skandal ini, yang mana syarikat tersebut menafikan dan menyifatkannya sebagai “liar dan tidak berasas”.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required