Toyota Concept-i – kereta konsep masa depan yang mampu berinteraksi dan membaca emosi pemandu

Toyota Concept-i – kereta konsep masa depan yang mampu berinteraksi dan membaca emosi pemandu

Pada Consumer Electronics Show (CES) 2017 yang berlangsung di Las Vegas, Toyota telah memperkenalkan model konsep terbaharunya -Toyota Concept-i. Model ini direka disasarkan untuk menjadi sebuah kereta berteknologi tinggi, seronok dan bersifat mesra terhadap pengguna.

Kereta ini dibina berasaskan idea “kinetic warmth,” iaitu kepercayaan bahawa teknologi mobiliti itu “sepatutnya harus hangat, dialu-alukan, dan yang paling penting, seronok”. Rekabentuk keseluruhan kereta ini menampilkan rekaan mengalir, permukaan yang lebih bulat serta serlahan berwarna tembaga pada bahagian luaran dan dalaman.

Toyota Concept-i juga menampilkan pintu jenis gunting yang besar, serta direka tanpa tiang-B, membolehkan penumpang masuk ke dalam kabin dengan lebih mudah.

“Seronok” dalam penghasilan kereta ini bukanlah bermaksud ia dibina dengan kuasa dan pengendalian seperti kereta sport, tetapi pada penggunaan teknologi artificial intelligence (AI) yang boleh berinteraksi dengan pemandu, tampil dengan watak digelar Yui. Yui dihasilkan dari pelbagai teknologi untuk mengesan emosi, yang dipetakan terhadap di mana dan pada waktu bila pemandu bergerak diseluruh dunia, seterusnya memperbaiki kualiti hidup.

Toyota Concept-i – kereta konsep masa depan yang mampu berinteraksi dan membaca emosi pemandu

Tiada skrin infotainmen diletakkan pada bahagian tengah papan pemuka Concept-i ini, tetapi digantikan dengan paparan Yui, yang menggunakan cahaya, suara dan juga sentuhan untuk berkomunikasi menyampaikan informasi yang kritikal. Cermin hadapan kereta ini diberikan paparan head-up generasi seterusnya yang akan mengekalkan tumpuan pemandu terhadap jalan.

Projektor turut diberikan pada kabin Concept-i ini, yang memancarkan paparan pada tiang tempat duduk untuk memberikan amaran titik buta pada pemandu. Dinding di bawah papan pemuka diberikan lampu yang boleh berubah, memberikan maklumat sama ada kereta ini dipandu secara manual atau pun dalam mod pemanduan sendiri.

Pada bahagian luaran, Concept-I diberikan panel paparan yang diletakkan pada pintu dan juga pada bahagian belakang kereta. Panel paparan tersebut digunakan sebagai medium komunikasi, misalnya ucapan ‘Hello’ diberikan kepada penumpang pada penel pintu, dan juga amaran halangan dihadapan dipaparkan pada panel belakang.

Bahagian hadapan Concept-i turut diberikan panel paparan serupa, memberikan penunjuk jika mod pemanduan sendiri diaktifkan. Tiada kluster pada lampu hadapan dan ia direka menggunakan konsep yang sama dengan panel paparan lain, membolehkan ia memberi ekspresi seperti mengenyit mata.

Yui bukan sekadar dapat membaca emosi, memberikan mesej dan berinteraksi dengan pemandu, teknologi padanya juga dapat mempertingkatkan teknologi pemanduan sendiri serta menambahbaik aspek keselamatan dengan cara menggunakan visual dan rangsangan haptik bagi memberikan komunikasi lebih baik berdasarkan kadar responsif pemandu.

Walaupun pemandu boleh memmilih sama ada untuk memandu sendiri atau menggunakan mod pemanduan automatik, dalam situasi-situasi tertentu kereta ini akan sentiasa memantau perhatian pemandu terhadap pemanduannya dan juga keadaan jalan bagi meningkatkan sokongan bantuan pemanduan jika diperlukan. Ini membolehkan pemandu sentiasa dapat dibantu dan diberi panduan dalam situasi bahaya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required