Bas ekspres mula gunakan alat pengehad kelajuan

Bas ekspres mula gunakan alat pengehad kelajuan

Bagi mengelak kemalangan maut yang melibatkan bas ekspres, syarikat-syarikat pengusaha perkhidmatan bas ekspres kini menyahut seruan untuk memasang alat pengehad kelajuan (Speed Limiter Device, SLD) pada bas untuk meningkatkan lagi ciri keselamatan dalam operasinya, seperti dilaporkan The Star.

Alat berkenaan akan mengehadkan kelajuan kepada hanya 90 km/j sahaja. Sebelumnya, tahun 2020 menjadi penanda aras bagi semua bas yang ada di atas jalan raya negara ini untuk dilengkapi alat berkenaan. Namun, difahamkan hampir separuh daripada jumlah bas yang terlibat kini sudah pun dilengkapi dengan ciri itu.

Presiden Persatuan Pengusaha Bas Pan Malaysia, Datuk Ashfar Ali memaklumkan bahawa syarikat-syarikat bas kini juga sudah menentukan laluan-laluan baru untuk memastikan keselamatan. Bas yang tiada SLD ditugaskan untuk laluan yang lebih pendek. “Bagi bas yang dilengkapi SLD, ia digunakan untuk perjalanan jauh,” jelasnya.

Selain itu, dengan penggunaan alat berkenaan juga, syarikat bas boleh meninjau secara nyata perkembangan semua bas yang mereka kendalikan melalui global positioning system (GPS). “Kami boleh mengetahui di mana lokasi sesebuah bas, dan berapa kelajuan semasanya. Jika ia melebihi had, amaran akan diterima pada sistem dan skrin,” tambah beliau.

Dalam usaha syarikat-syarikat bas ingin menaiktaraf faktor kualiti dan keselamatan dalam perkhidmatan mereka, beliau turut berharap kerajaan juga memainkan peranan dan membantu usaha berkenaan. Syarikat misalnya tidak mampu untuk menggantikan bas sedia ada dengan bas baru dalam masa yang singkat kerana kos operasi sendiri sudah meningkat.

Tambang bas juga kali terakhir dinaikkan ialah pada 2009, dan beliau menggesa akan kerajaan dapat mempertimbangkan perkara itu. “Ditambah dengan GST dan nilai ringgit yang menyusut, semua ini menjadikan kos operasi kami semakin tinggi,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required