Sepanjang kira-kira sembilan tahun lalu, saya hanya memiliki sebuah sahaja kereta, Toyota SEG 1.3 Manual tahun 1992, yang dipandu hampir pada kebanyakan masa dalam tempoh berkenaan. Jarak perbatuan pada meter yang dipaparkan pula kini sudah menjangkau 267,000 km. Ia sebuah kereta yang sudah berusia 25 tahun dan jauh berjalan – dan mungkin sudah “keletihan”.

Dua bulan sebelum pelancaran minyak pelincir Shell Helix High Mileage 15W-50 minggu lalu, kami diberi peluang untuk mencuba minyak enjin berkenaan – yang direka untuk manfaat bagi enjin dengan jarak 100,000 km ke atas – bagi tempoh lapan minggu. Tujuannya? Untuk membuat pemerhatian ringkas terhadap penggunaan sebenar di luar makmal terhadap produk akhir.

Menurut Shell, ia menggunakan rumusan semi-sintetik, dengan ciri baru penting yang melengkapinya ialah teknologi Flexi Molecule yang digunakan. Apa kelebihannya? Flexi Molecule memberikan perlindungan yang lebih kepada enjin – molekul-molekulnya akan diaktifkan dalam situasi tekanan yang meningkat pada bahagian enjin.

Ini membolehkan tahap perlindungan terhadap kehausan komponen enjin dipertingkatkan sehingga 40% lebih baik berbanding pelincir Shell yang lain. Enjin juga didakwa akan lebih bersih; enapan dalam enjin akan dibersihkan secara purata sehingga 34% seawal pertukaran minyak yang pertama. Ini mengambil kira faktor yang satu ini; kereta-kereta lama biasanya akan menggunakan minyak pelincir enjin jenis mineral.

Jadi, adakah Shell Helix High Mileage 15W-50 benar-benar dapat memberi kesan yang positif terhadap enjin? Sepanjang lapan minggu mencubanya, ada beberapa perkara yang dapat dikesan dan dirasai, berdasarkan pengalaman pemanduan seharian.

Pertama, kebocoran minyak enjin berkurangan. Bukan tak ada langsung kebocoran, tetapi ia semakin berkurangan. Sebelum ini, pasti ada kesan titisan minyak yang kelihatan setiap kali kereta diletak semalaman, dan jumlah titis dari kebocoran enjin itu agak ketara dari sehari ke sehari.

Tetapi sebaik sahaja menggunakan Shell Helix High Mileage, kadar kebocoran yang masih berlaku seperti yang dapat dilihat pada lantai di bahagian bawah ruang enjin sangat minimal. Kedua, timing enjin dalam keadaan pegun juga saya rasakan lebih stabil berbanding sebelumnya. Dengan enjin yang menggunakan karburetor, faktor ini banyak membantu dalam memberikan keyakinan ketika memandu kereta lama seperti ini.

Bagaimana pula dari sudut pengalaman pemanduan? Antara perubahan yang dapat dirasakan ialah enjin semacam mempunyai lebih bertenaga dan lebih ‘berat’; mungkin juga ini disumbangkan oleh tahap kelikatan minyak pelincir berkenaan yang lebih tinggi berbanding yang saya gunakan sebelumnya. Dari aspek ini, kelainan memang dapat dirasa.

Tetapi, jika menyentuh prestasi keseluruhan enjin, atau adakan pelincir ini akan memberikan daya pecutan yang lebih baik, itu mungkin agak sukar untuk dicapai. Kerana, ia dirumus terutamanya untuk memberi perlindungan tambahan khusus untuk kegunaan enjin dengan jarak perjalanan yang sudah tinggi. Dalam konteks kereta lama seperti itu, prestasi umumnya mungkin dapat dirasakan sedikit meningkat.

Bagi kenderaan yang lebih baru, dan ingin menggunakan pelincir ini, tentunya tiada masalah. Tetapi manfaat penuhnya hanya dapat dinikmati oleh kereta dengan enjin-enjin lama – bahan aditif dan rumusan yang digunakan adalah bagi mendepani masalah yang kerap dihadapi oleh kereta lama, dan bukannya pada enjin moden.

Dengan operasi enjin yang lebih cekap dan bertenaga, serta tahap kebocoran yang dapat dikurangkan, penggunaan minyak petrolnya juga ada peningkatan. Jika menyentuh soal jimat, setidak-tidaknya anda tidak perlu lagi untuk kerap menambah tahap minyak pelincir enjin – kerana kebocoran kini lebih minimal dengan penggunaan Shell Helix High Mileage.

Untuk kereta lama, peningkatan dari hal-hal yang dinyatakan ini akan memberi kesan yang cukup baik. Adakah saya akan terus menggunakan pelincir ini nanti? Sekiranya saya ingin mengekalkan ‘tenaga’ kereta ini seperti yang dapat dirasakan sekarang, saya akan kekal menggunakannya. Tambahan pula, setakat ini, kereta saya jarang mendapatkan tenaga dari enjin pada tahap yang sama seperti apa yang mampu diberikan kini.

Walaupun awalnya saya agak ragu-ragu dengan produk seperti ini – kerena kebiasaannya ia hanya akan dirasakan berkesan pada peringkat awal penggunaannya sahaja – selepas tempoh dua bulan berlalu, saya beranggapan bahawa memang ada beberapa peningkatan yang mampu diberikan oleh Shell Helix High Mileage 15W-50, setidak-tidaknya untuk kereta yang saya gunakan ini.