Alpine A110 didedahkan – jelmaan semula kereta sport ikonik Perancis, 300 hp, berat hanya sekitar 1,000 kg

Alpine A110 didedahkan – jelmaan semula kereta sport ikonik Perancis, 300 hp, berat hanya sekitar 1,000 kg

Setelah model konsepnya dipertontonkan dan prototaipnya dilihat sedang diuji, kereta sport berenjin tengah generasi baharu dari jenama ikonik Perancis, Alpine, kini didedahkan. Model yang diberi nama A110 ini merupakan model jelmaan semula Alpine A110 klasik, yang mana rekabentuk keseluruhannya juga diinspirasikan dari model lagenda tersebut.

Dengan konfigurasi enjin tengah pacuan roda belakang, Alpine A110 generasi baharu ini memberikan tentangan terus terhadap Porsche Cayman. Walau bagaimanapun, dengan binaan penuh aluminium yang digunakan, Alpine A110 mempunyai berat keseluruhan hanya sekitar 1,000 kg, 300 kg lebih ringan dari Cayman.

Tiada lagi spesifikasi rasmi lengkap diumumkan, namun A110 dijangka bakal dijana enjin empat silinder turbo berkuasa sehingga 300 hp, lebih berkuasa dari angka 250 hp yang disebut-sebut sebelum ini. Enjin berkenaan berkemungkinan mengambil unit 1.6 liter turbo empat-silinder dari Renault Clio RS, dan mungkin juga enjin 2.0 liter baharu yang bakal diberikan pada Megane RS generasi seterusnya.

Alpine A110 didedahkan – jelmaan semula kereta sport ikonik Perancis, 300 hp, berat hanya sekitar 1,000 kg

Seperti yang dijangka, kereta baharu ini mengekalkan rekaan yang ada pada model konsep Alpine Vision Concept, termasuk lampu hadapan dan juga lampu kabus yang ‘ditanam’ pada bampar, bersama jalur LED untuk lampu nyalaan siang disekelilingnya. Rekaan lantai yang rata dan penggunaan diffuser belakang membantu aerodinamik kereta sport ini tanpa memerlukan spoiler belakang.

Pada bahagian dalaman, A110 diberikan sepasang tempat duduk yang hanya seberat 13.1 kg, seterusnya dapat mengekalkan keringanan jentera ini.

Perincian lebih lanjut bakal didedahkan di Geneva Motor Show bulan ini, setelah ia membuat kemunculan buat julung kali. Untuk permulaan, A110 akan ditawarkan dengan ‘Premiere Edition, dijual pada harga bermula €55,000 (RM258,714) di Perancis. Menurut laman sesawang rasmi Alpine, kesemua model edisi permulaan tersebut telah pun habis ditempah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required