Renault Zoe e-Sport Concept – Zoe lebih liar dengan kuasa 462 hp/640 Nm; 0-100 km/j hanya 3.2 saat!

Renault Zoe e-Sport Concept – Zoe lebih liar dengan kuasa 462 hp/640 Nm; 0-100 km/j hanya 3.2 saat!

Sebelum ini, Renault Zoe dikenali sebagai sebuah kereta elektrik kecil yang direka bagi kegunaan dalam bandar. Bagaimana sekiranya kereta comel ini diberikan tambahan kuasa bagi menjadikannya sebuah hot-hatch berprestasi tinggi? Anda tidak perlu membayangkannya kerana Renault telah membina sebuah Zoe yang lebih agresif bagi meraikan kejayaan Renault e.dams dalam kejohanan Formula E, serta bagi menaikkan imej kereta elektrik mereka pada masa akan datang.

Digelar Renault Zoe e-Sport Concept, hatchback EV ini diberikan warna biru matte dengan serlahan kuning – sama seperti livery perlumbaan jentera Formula E Renault. Ia turut menerima kit badan yang lebih lebar bersama liang udara sisi, bampar dengan ruang kemasukan udara lebih agresif serta kemasan-kemasan gentian karbon termasuk spoiler belakangnya.

Dengan badan yang lebih lebar, hatchback kecil ini menerima rim perlumbaan dengan nat tunggal berdiameter 20-inci, dibaluti tayar 245/35R20. Disebalik rim-rim gergasi berkenaan, set brek lebih besar diberikan, manakala bampar belakang diberikan diffuser yang agak agresif.

Renault Zoe e-Sport Concept – Zoe lebih liar dengan kuasa 462 hp/640 Nm; 0-100 km/j hanya 3.2 saat!

Imej jentera perlumbaan juga diberikan pada bahagian dalaman dengan pemadanan tempat duduk bucket Recaro lengkap dengan tali pinggang perlumbaan. Pemandu bakal diberikan pelbagai informasi dari panel instrumen digital seperti jentera perlumbaan sebenar dan turut diberikan stereng berbentuk segi-empat, suis-suis aluminium serta upholsteri Alcantara.

Zoe e-Sport Concept dijana oleh motor elektrik yang sama diambil dari jentera perlumbaan Formula E sebenar, malah bukan hanya satu, tetapi dua buah di mana kedua-dua gandar hadapan dan belakang menerima motor berkenaan menjadikan kereta ini sebuah jentera berprestasi tinggi pacuan semua roda.

Sebuah motor berkenaan mampu memberikan kuasa 268 hp kepada sebuah jentera Formula E; jadi dua buah motor ini menjadikan Zoe e-Sport sebuah hot-hatch berkuasa 462 hp dan tork maksima 640 Nm, berbanding Zoe standard yang hanya berkuasa 92 hp/220 Nm. Empat mod pemanduan diberikan, termasuk satu daripadanya yang mampu memulihkan kuasa bateri dengan melaras aliran kuasa dan pengagihan tork.

Renault Zoe e-Sport Concept – Zoe lebih liar dengan kuasa 462 hp/640 Nm; 0-100 km/j hanya 3.2 saat!

Bagi memastikan bekalan kuasa cukup untuk motor-motor elektrik berkenaan, Zoe diberikan bateri yang besar seberat 450 kg, iaitu satu pertiga dari berat keseluruhannya yang ditimbang pada 1,400 kg, dan juga 160 kg lebih berat dari bateri Zoe standard. Walau bagaimanapun, berat keseluruhan Zoe e-Sport Concept sebenarnya 68 kg lebih ringan berbanding Zoe biasa.

Berat tersebut dapat dicapai dengan penggunaan struktur tiub keluli yang menggantikan struktur asal casis Zoe ini. Keseluruhan badan Zoe e-Sport ini juga kebanyakkannya dibina menggunakan material gentian karbon dan juga Kevlar. Ini membolehkan model konsep berkenaan mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.2 saat – 10.3 saat lebih laju dari Zoe standard. Ia juga mampu untuk mencatatkan kelajuan maksima 209 km/j.

Selain dari disebabkan perubahan struktur, untuk memastikan Zoe dengan kuasa yang lebih liar ini mudah dikendali, sistem suspensi asal topang McPherson pada bahagian hadapan dan torsion beam di belakang telah diubah kepada sistem double wishbone pada keempat-empat sudut. Sistem berkenaan turut diberikan penyerap hentak boleh laras empat-hala dari Ohlins.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required