Kia Niro PHEV – akan mula dijual di Eropah Q3 2017

Kia Niro PHEV – akan mula dijual di Eropah Q3 2017

Satu tahun selepas Kia memperkenalkan Niro Hybrid untuk jualan umum, kini syarikat itu memperkenalkan pula Niro Plug-in Hybrid, yang membuat penampilan rasmi di Geneva. Untuk membezakan model PHEV ini dengan Niro Hybrid yang ada sekarang, rekaan luar dan dalamnya diberikan perubahan seperti gril berwarna krom satin, serta kemasan krom istimewa – dengan selingan bahagian yang berwarna biru metalik – pada perumbah kabux di bampar hadapan dan bampar belakang.

Untuk bahagian dalam, Kia menyediakan pilihan kemasan kulit warna hitam ataupun kulit dua tona hitam/kelabu – diserikan dengan jahitan yang berwarna biru. Keliling corong pendingin hawa juga mempunyai kemasan plastik berwarna biru.

Kereta baru ini menampilkan penggunaan panel meter digital Full-TFT 7.0 inci yang memaparkan informasi penting tentang enjinnya, dan satu lagi skrin sesentuh 8.0 inci untuk sistem navigasi, informasi dan hiburan. Ia juga boleh menunjukkan jarak pergerakan menggunakan elektrik sahaja dan lokasi stesen mengecas yang terdekat.

Niro PHEV dikuasakan oleh enjin 1.6 liter Kappa GDI sama seperti model Niro Hybrid, dan jumlah kuasanya juga sama iaitu 105 PS dan 147 Nm. Walaupun begitu, model PHEV ini mempunyai motor elektrik 44.5 kW yang lebih berkuasa – 32 kW lebih berbanding model hibrid dan bateri lithium-polymer berkapasiti tingginya juga lebih besar – 8.9 kWh (model hibrid menggunakan bateri 1.56 kWh).

Secara keseluruhannya, enjin PHEV ini mempunyai jumlah kuasa yang sama dengan model, iaitu 141 PS dan 265 Nm, disampaikan kepada roda hadapan melalui transmisi klac berkembar enam kelajuan. Model PHEV ini juga 0.7 saat lebih pantas berbanding hibrid, dengan catatan 0-100 km/j dalam masa 10.8 saat.

Untuk aspek keselamatan, selain sistem pengurusan stabiliti kenderaan dan kawalan stabiliti elektronik, PHEV juga dilengkapi dengan pelbagai teknologi pengelak bahaya aktif yang lain. Ini termasuk autonomous emergency braking dengan forward collision avoidance assist, lane keeping assist dan driver attention warning. Sistem lain yang disediakan sebagai piihan adalah cruise control, blind-spot detection dan rear cross traffic alert.

Kia Niro PHEV akan dibina di kilang syarikat itu di Hwasung, Korea dan akan mula dijual di Eropah menjelang suku ketiga tahun ini.

GALERI: Kia Niro Hybrid di Singapore Auto Show 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required