Selepas pernah dilihat penampilannya di sini, akhirnya Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) kini mempertontonkan secara terbuka model Hyundai Elantra terbaru di Mid Valley Megamall. Unit yang sedang dipamer di sana adalah dari varian Hyundai Sport.

‘Sport’ pada namanya bukanlah sekadar merujuk kepada penampilan; ia menggunakan enjin 1.6 liter turbo yang menjada 204 hp dan 265 Nm di pasaran Korea Selatan. Ini kelihatannya ingin menyaingi kemampuan Honda Civic FC yang turut berada dalam segmen C yang sama.

Di Korea Selatan, enjin Gamma T-GDi pada Avante digandingkan sama ada dengan kotak gear manual enam-kelajuan atau automatik klac berkembar tujuh-kelajuan. Namun, Malaysia hanya akan menerima versi automatik. Enjin yang sama turut digunakan pada model Tucson dan Veloster Turbo di sini.

Varian Sport ini datang dengan rekaan gril unik; terdapat perincian krom, serta lambang “Turbo” pada satu sisi. Bukaan kemasukan udara juga lebih besar (lihat elemen bentuk C dengan lampu nyalaan siang LED) serta rekaan lampu utama yang lebih menarik. Bahagian belakang pula dilengkapi diffuser, dua hujung ekzos dan lambang “Sport”. Rim 17 inci yang digunakan juga berbeza dari yang biasa.

Bahagian dalam di dominasi oleh latar warna merah; tempat duduk, kemasan benang pada stereng dan tombol gear serta karpet yang digunakan semuanya menggunakan warna merah sebagai yang utama. Stereng dengan bahagian bawah yang rata sama seperti yang ada pada model Ioniq.

Turut menghiasi adalah kemasan dengan penggayaan gentian karbon, pendingin hawa dwi-zon, keyless entry dengan butang Push Start serta kawalan kruise. Selain sunroof, kami difahamkan ini yang paling hampir bagi spesifikasi Malaysia yang akan kita perolehi.

Tidak semua orang mahukan enjin turbo. Untuk itu, turut akan ditawarkan ialah Elantra dalam varian selain “Sport”, yang akan menggunakan enjin 2.0 liter Nu MPi dengan torque converter enam-kelajuan automatik. Nampak gaya, pengenalan model ini secara rasmi untuk pasaran tempatan tidaklah terlalu lama lagi.