TIP: Memandu ketika mengantuk, keletihan undang risiko kemalangan jalan raya – sila dapatkan rehat yang secukupnya, peka dengan keadaan sekeliling

TIP: Memandu ketika mengantuk, keletihan undang risiko kemalangan jalan raya – sila dapatkan rehat yang secukupnya, peka dengan keadaan sekeliling

Memandu dalam keadaan letih atau mengantuk boleh meningkatkan risiko kemalangan, ujar Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menerusi catatannya dalam Facebook baru-baru ini. Malahan beliau turut berkata, perkara ini turut menjadikan kita kurang menyedari mengenai apa yang berlaku di jalan raya dan menjejaskan keupayaan kita untuk bertindak balas dengan pantas dan selamat jika situasi yang berbahaya timbul.

Perkara ini sering timbul apabila badan kita berasa lesu dan letih, apatah lagi ketika sedang berpuasa ini. Lalu mata ini rasa berat, dan mungkin boleh terlelap bila-bila masa. Walau pun ketika sedang memandu, ia tetap boleh terjadi. Pernahkah anda berhadapan dengan situasi sebegini?

Dr Ahmad Firdaus Mohd Haris, Presiden dan pengasas Medical Mythbusters Malaysia, turut berkongsi mengenai situasi yang digelar Microsleep, iaitu badan ‘tidur’ buat seketika. Di mana segala input dari deria penglihatan dan pendengaran tidak dapat diproses otak. Tempoh microsleep adalah antara satu hingga 30 saat. Ia boleh berlaku walaupun mata masih terbuka. Seperti sebuah komputer, otak telah “shut down”.

Katanya, walau pun ketika sedang memandu dalam kelajuan 70 km/j, microsleep selama tiga saat boleh menyebabkan kenderaan menyusur tanpa kawalan sejauh 200 meter. Dalam jarak 200 meter, nyawa boleh melayang dalam sekelip mata. Bayangkan apa yang boleh berlaku apabila kenderaan dipandu pada kelajuan 100 km/j?

TIP: Memandu ketika mengantuk, keletihan undang risiko kemalangan jalan raya – sila dapatkan rehat yang secukupnya, peka dengan keadaan sekeliling

Memetik kenyataan dalam catatannya lagi, seringkali pemandu memikirkan dia kebal. “Accident berlaku kepada orang lain. Aku ada skill. Kereta pun elok.” Keinginan untuk bersama keluarga tersayang yang terpisah buat sekian lama dijadikan motivasi untuk gagah memandu walaupun sudah terlalu mengantuk. “Aku dah janji dengan anak – anak nak bawa mereka berjalan. Kesian mereka kalau aku lambat.”

“Ada juga yang berpendapat jika kenderaan dipandu dengan laju, akan kurang mengantuk akibat kesan ‘adrenaline’ yang meningkatkan upaya ‘fight or flight’. (Fight or flight adalah sitiuasi dimana badan bersedia untuk menghadapi keadaan yang membahayakan diri: lari atau lawan). Manakala jalan yang berbengkang bengkok seperti di Lebuhraya Karak akan menghilangkan rasa mengantuk kerana pemandu lebih fokus dengan cabaran ambil ‘corner’,” ujarnya lagi.

Di mana terdapat dua fakta di atas hanya mengundang bahaya. Kesan ‘fight or flight’ hanya seketika sahaja. Sistem badan akan ‘burn out’ dan akhirnya boleh menyebabkan microsleep yang lebih lama.

Jadi, apa yang harus dilakukan?

BERHENTI.
LETAK KERETA DI TEMPAT YANG SELAMAT.
TIDUR.

TIP: Memandu ketika mengantuk, keletihan undang risiko kemalangan jalan raya – sila dapatkan rehat yang secukupnya, peka dengan keadaan sekeliling

“Tak perlu tidur lama. Lima minit cukup. Ulang setiap kali anda mula berasa mengantuk. Berhenti berehat setiap dua jam untuk pemanduan jarak jauh,” ujarnya.

Beliau turut menasihati penumpang hadapan supaya menjadilah seorang co-driver yang baik.

Sambungnya lagi, “Apabila perjalanan bermula janganlah berdengkur sahaja ataupun sumbat earphone di telinga dan layan filem Korea seorang diri. Cuma ajak bersembang dengan pemandu untuk elakkan rasa mengantuk. Selain itu, perhatikan cara pemanduan. Jika sudah mula membawa tidak mengikut lorong, tegur pemandu. Cadangkan untuk berehat seketika di stesen minyak. Juga sekali sekala lihat paparan dashboard pemandu. Adakah pemanduan terlalu laju? Ada tak lampu – lampu amaran yang menyala? Jika ada, tegur.”

Sekali lagi, beliau menasihati agar semua pemandu berhati hati di jalan raya.

“Musim perayaan telah bermula. Jangan jadikan diri dan keluarga anda sebahagian daripada statistik OPS SIKAP,” akhirinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required