M’sia bakal jadi negara pertama guna getah beku buat jalan – lokasi pertama sejauh 10 km bermula Ogos ini

M’sia bakal jadi negara pertama guna getah beku buat jalan – lokasi pertama sejauh 10 km bermula Ogos ini

Langkah Malaysia untuk menggunakan getah beku dalam teknologi penurapan jalan raya melalui kaedah Asfalt Terubahsuai Getah Bekuan (CMA) bakal menjadi kenyataan tidak lama lagi. Malah jika ia berjaya dilaksanakan, secara langsung akan meletakkan Malaysia sebagai negara pertama di dunia yang menggunakan kaedah tersebut.

Kajian bersama Lembaga Getah Malaysia (LGM) dan Jabatan Kerja Raya (JKR) sejak dua tahun lepas mencapai fasa baharu dalam teknologi campuran getah dalam campuran asfalt selepas diperkenalkan lebih 60 tahun lepas. Jalan Persekutuan FT 001 dari Kampung Desa Bertemu Jodoh hingga ke Kampung Kwong Sai bakal melakar sejarah apabila terpilih sebagai lokasi pertama projek penggunaan CMA sejauh 10 kilometer yang dijangka dimulakan Ogos ini, laporan Bernama.

Dijangkakan sebanyak 4.2 tan getah beku digunakan untuk membina satu kilometer jalan.

Menurut kajian yang dijalankan, penggunaan getah beku mempunyai potensi yang lebih baik untuk mengatasi masalah teknikal jalan. Di mana campuran aspalt meningkatkan kelikatan bitumen yang dapat memberi rintangan terhadap suhu yang tinggi.

M’sia bakal jadi negara pertama guna getah beku buat jalan – lokasi pertama sejauh 10 km bermula Ogos ini

Pada waktu panas terutama tengah hari, suhu jalan boleh mencapai sehingga 60 darjah celcius dan kebiasaannya ketika itu bitumen yang bercampur getah (CMB) akan mencapai suhu titik lembut yang lebih tinggi daripada bitumen konvensional. Keadaan ini akan membantu masalah jalan berlekuk terutama yang dilalui kenderaan berat.

Campuran yang terhasil mempunyai kelikatan tinggi dan ia membantu balutan bitumen yang lebih baik ke atas batu untuk menambahkan daya tahan selain menjadi lebih elastik yang akan memberi rintangan yang tinggi pada kenderaan.

Projek perintis dari Kampung Desa Bertemu Jodoh hingga ke Kampung Kwong Sai melibatkan jarak sejauh 40 kilometer dengan anggaran kos pembinaan sebanyak RM92.3 juta yang akan mengambil masa kira-kira dua tahun. Hanya 10 kilometer yang akan menggunakan kaedah CMA manakala selebihnya akan menggunakan turapan konvensional.

Dijangka kaedah CMA memberi prestasi pembinaan jalan yang lebih baik walaupun kosnya lebih tinggi berbanding penggunaan aspalt konvensional. Anggaran kos pembinaan CMA sekitar RM53.60 semeter berbanding kaedah aspalt konvensional RM29.90 semeter.

Bagaimanapun untuk jangka panjang pembinaan menggunakan CMA lebih ekonomik memandangkan kos kitaran hayat jalan berkenaan yang lebih panjang dengan kos penyelenggaraan yang lebih menjimatkan, katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required