Selepas menjalani proses ujian rapi termasuk dalam musim sejuk, model elektrik sepenuhnya London Taxi Company terbaru akan membuat penampilan sulung di acara Goodwood Festival of Speed.

Model berkenaan, yang mampu mencapai jarak perjalanan yang lebih jauh, akan dipandu oleh Katie Milner berusia 17 tahun, yang akan bersaing di dalam kejuaraan one-make race Ginetta. Katie akan menjadi pemandu perempuan termuda acara itu – ia juga merupakan penampilan sulung kenderaan EV dalam acara berkenaan.

Selain terlibat dala perlumbaan, model TX5 ini juga turut akan dipamerkan bersama-sama dengan kenderaan eksotik lainya ketika acara itu berlangsung. Ia dijangka akan menampilkan beberapa ciri unik, seperti mesra kerusi roda, tempat duduk bertentangan untuk enam orang serta sebuah bulatan berpusing yang kecil.

Model berkenaan memanfaatkan enjin petrol tiga silinder Volvo yang beroperasi selaku mesin penjana untuk pek bateri yang ada padanya. Dikhabarkan, ia mempunyai jarak perjalanan elektrik sepenuhnya sejauh 112 km – ini melebihi peraturan yang akan dilaksanakan di London bermula 1 Januari 2018, yang memerlukan teksi di kota itu mempunyai jarak perjalanan elektrik sepenuhnya paling kurang 48 km.