Porsche Panamera Turbo baharu kini di Malaysia – 4.0 liter V8 turbo berkembar, 550 hp/770 Nm, RM1.55 juta

Porsche Panamera Turbo baharu kini di Malaysia – 4.0 liter V8 turbo berkembar, 550 hp/770 Nm, RM1.55 juta

Setelah varian asas dan 4S masuk ke pasaran Malaysia April lalu, kini giliran varian paling berkuasa Panamera Turbo generasi kedua tiba ke bilik pameran tempatan. Model generasi baharu ini menerima pengecas turbo untuk kesemua varian bermula dari varian asas, jadi untuk versi tertinggi ini, abjad ‘T’ pada perkataan turbo tersebut diberikan huruf besar bagi membezakannya dari yang lain.

Model ini dijana enjin petrol 4.0 liter V8 dengan dua pengecas turbo, mengekstrak kuasa maksima 550 hp bermula 5,750 rpm hingga 6,000 rpm, dan tork puncak 770 Nm bermula 1,960 rpm hingga 4,600 rpm.

Kuasa berkenaan adalah 30 hp/70 Nm lebih besar dari model Panamera Turbo generasi pertama, yang membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 3.6 saat dan 0-200 km/j dalam masa 12.7 saat dengan pakej opsyen Sport Chrono (model tanpa Sport Chrono 0.2 saat lebih perlahan dalam pecutan 0-100 km/j, dan 0.3 saat lebih perlahan untuk 0-200 km/j). Kelajuan maksima pula dicatatkan pada 306 km/j.

Porsche Panamera Turbo baharu kini di Malaysia – 4.0 liter V8 turbo berkembar, 550 hp/770 Nm, RM1.55 juta

Enjin V8 dengan turbo berkembar tersebut juga menampilkan ciri nyah-aktif silinder, yang mampu mengubah operasi lapan silinder kepada hanya empat silinder ketika dalam kelajuan enjin 950 rpm hingga 3,500 rpm, dan tork dihadkan hanya pada 250 Nm ketika itu.

Kuasa dari enjin dihantar ke kesemua roda menerusi sistem AWD dan kotak gear klac berkembar automatik lapan-kelajuan. Manakala untuk pengendalian pula, kerangka badan Panamera Turbo ini disokong oleh sistem suspensi udara dengan teknologi tiga chamber, dikawal oleh Porsche Dynamic Chassis Control Sport, Porsche Torque Vectoring Plus dan penstabil daya oleng aktif.

Stereng untuk gandar belakang turut ditawarkan sebagai ciri opsyen, bagi membantu ketangkasan pada kelajuan rendah serta kestabilan pada kelajuan tinggi.

Porsche Panamera Turbo baharu kini di Malaysia – 4.0 liter V8 turbo berkembar, 550 hp/770 Nm, RM1.55 juta

Kabin versi Turbo ini masih menampilkan rekaan sama seperti Panamera generasi baharu lain – diberikan takometer analog tradisional yang dipadankan dengan sepasang paparan digital. Untuk infotaimen pula, konsol tengah papan pemuka kereta ini diberikan skrin sesentuh 12.3 inci yang turut menyokong Apple CarPlay dan juga kawalan menggunakan suara. Pada bahagian luaran, versi Turbo ini diberikan spoiler belakang yang bukan hanya boleh disorok, malah sayapnya turut boleh dipanjangkan.

Porsche Panamera Turbo telah mencatatkan rekod sepusingan 7 minit 38 saat di litar Nürburgring Nordschleife , menjadikan ia antara kereta empat pintu terpantas dilitar berkenaan. Sehingga kini, rekod untuk kategori itu di Nürburgring dipegang oleh Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, dengan catatan masa 7 minit 32 saat.

Sebagai model tertinggi, Panamera Turbo dijual pada harga RM1.55 juta, berbanding model Panamera 4S dijual pada harga RM1.1 juta dan varian Panamera paling asas dijual dengan harga bermula RM890k. Kesemua harga yang dinyatakan ini adalah termasuk cukai terlibat, tetapi tanpa pendaftaran, cukai jalan serta insuran.

Setiap pembelian Porsche Panamera Turbo dilindungi waranti empat-tahun dan pakej penyelenggaraan percuma juga selama empat-tahun yang merangkumi servis, alat ganti dan upah kerja percuma.

Gambar rasmi Porsche Panamera Turbo 2017

Galeri: Porsche Panamera 4S 2017

Galeri: Porsche Panamera 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required