VIDEO: Tom Ingram pandu jentera lagenda BTCC Toyota AE86, rai ulangtahun kemenangan ke-30

Tahun ini, genap 30-tahun Toyota meraikan kemenangan bergaya mereka pada perlumbaan British Touring Car Championship (BTCC) musim 1987. Ketika itu, pasukan Toyota mempertaruhkan Corolla GT-Coupe AE86 dipandu oleh Chris Hodgetts, yang juga merupakan juara untuk musim sebelumnya, memandu jentera yang sama.

Apa yang membuatkan Chris Hodgetts dan AE86 menjadi lagenda dalam kejohanan BTCC? Tidak seperti BTCC yang dilangsungkan sekarang, perlumbaan pada era 80’an dibahagikan kepada kelas-kelas tertentu. Dengan enjin 4A-GE berkapasiti 1587cc, AE86 diletakkan dalam kategori kelas C untuk musim 1986 dan kelas D untuk musim 1987 – mewakili kelas dengan enjin di bawah 1.6 liter.

Apa yang mengejutkan, untuk musim 1986 dan 1987, Chris Hodgetts dan AE86 bukan sekadar menjadi juara untuk kelasnya, malah menjadi juara keseluruhan dengan menewaskan jentera-jentera dari kelas B dan kategori tertinggi kelas A yang dijana enjin dengan kapasiti lebih 2.5 liter seperti Ford Sierra Cosworth dan Rover Vitesse – seolah-olah seorang peninju lightweight yang menewaskan peninju-peninju middleweight dan heavyweight!

Jentera tersebut menghasilkan hanya 180 hp dan tork maksima 190 Nm. Namun dengan berat badan hanya 800 kg dan teknik mengkagumkan Chris Hodgetts mengekalkan momentum kereta dengan membrek selambat mungkin pada setiap selekoh serta kadang kala melanggar tebing selekoh sehingga menyebabkan Corolla berkenaan meredah selekoh dengan hanya dua roda, jentera tersebut mampu menewaskan kereta-kereta yang jauh lebih berkuasa.

Untuk meraikan ulangtahun ke-30 kejayaan berkenaan, Toyota UK menjemput pemandu pasukan Speedworks Motorsport yang berlumba dengan Toyota Avensis dalam BTCC musim ini, Tom Ingram untuk memandu jentera lagenda berkenaan. Walau bagaimanapun, kereta yang digunakan pada kali ini merupakan replika jentera juara 1986/1987 tersebut, tetapi dibina dengan spesifikasi hampir sama (kuasa sedikit kurang iaitu sekitar 170 hp).

Menurut Toyota UK, mereka sememangnya mahukan kereta asal yang digunakan dahulu, tetapi mereka gagal mengesannya dan dipercayai jentera yang dibina oleh Chris Hodgetts Motor Sport (CHMS) tersebut telahpun dibawa keluar dari UK untuk berlumba.

Avensis yang dipandu Ingram dijana enjin 2.0 liter turbo dengan suntikan bahan api terus menghasilkan kuasa 350 hp digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan sequential – menurut Ingram, tidak banyak komponen dari versi produksi sebenar dibawa ke jentera perlumbaan ini.

Ia amat berbeza dengan AE86 BTCC berkenaan kerana jentera tersebut masih berkongsi banyak perlatan dengan versi jalanan dan masih menggunakan kotak gear jenis H-pattern.

“Tiada stereng berkuasa, kotak gear manual H-pattern, ia merupakan pengalaman yang semula jadi,” kata Ingram. “Kerana tidak mempunyai stereng berkuasa, ia memberikan perasaan dan tindak balas yang baik pada roda stereng. Anda dapat rasa setiap pergerakan kereta ini.”

“Saya rasa apa yang membuatkan Corolla ini sebuah jentera yang hebat adalah ia memberikan perasaan yang baik dan keyakinan kepada pemandu.” “Anda tahu anda boleh meredah selekoh jauh lebih laju dari pemandu lain, anda boleh bergantung pada bahagian hadapan – dan ini membuatkan kereta ini benar-benar pantas,” jelas Ingram.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required