Mazda CX-8 – SUV 2.2L SkyActiv-D dengan tiga-barisan tempat duduk telah dilancarkan di Jepun

Mazda CX-8 – SUV 2.2L SkyActiv-D dengan tiga-barisan tempat duduk telah dilancarkan di Jepun

Mazda CX-8 telah pun dilancarkan di Jepun, dengan harga jualan antara 3.2 juta dan 4.2 juta yen (RM122k-160k). Hanya menawarkan model domestik Jepun (JDM), CX-8 ini merupakan SUV yang menampilkan tiga-barisan tempat duduk, iaitu model perdana di Jepun, di mana CX-9 tidak dijual di sana.

Pada bahagian hadapannya, ia hampir menyamai CX-5, namun CX-5 dilengkapi dengan lampu utama dan apron hadapan yang lebih nipis. Manakala bahagian gril tiada perubahan, cuma didatangkan dengan kepingan melintang seperti mana yang didapati pada CX-9.

Bagi bahagian tepinya, CX-8 kelihatan lebih panjang berbanding CX-5, itu sudah pasti. Ia memiliki ukuran 4,900 mm panjang, iaitu 350 mm lebih panjang berbanding CX-5, 1,840 mm lebar dan 1,730 mm tinggi. Ia juga berkongsi jarak roda yang sama dengan CX-9 iaitu 2,930 mm, lebih panjang berbanding CX-5 (2,700 mm).

Ukuran panjangnya yang ditambah jelas kelihatan menerusi bentuk tingkap sisinya, yang membezakan antara CX-5 dan CX-9. Manakala bagi bahagian belakangnya, ia kelihatan lampu dengan kekemasan krom diletakkan sebelah-menyebelah, serta turut menampilkan dwi corong ekzos.

Mazda CX-8 – SUV 2.2L SkyActiv-D dengan tiga-barisan tempat duduk telah dilancarkan di Jepun

Di dalamnya, bentangan pada papan pemuka adalah sama seperti CX-5, daripada bentuk corong pendingin hawa hinggalah ke konsol tengah. Lain-lain elemen yang lebih kurang sama termasuklah rekaan roda stereng, sistem infotainmen MZD dengan skrin sesentuh tujuh-inci, suis kawalan untuk pendingin hawa dan Commander Control serta paparan head-up.

Mazda menawarkan empat pakej dalaman untuk CX-8 di Jepun, dua daripadanya dengan kulit asli, dan dua lagi menampilkan fabrik. Pakej dalaman ini turut didatangkan dengan upholstery kulit Nappa terpiluh dan kekemasan kayuan asli. Selain itu, ia turut ditawarkan dengan tujuh warna badan, termasuk Machine Gray dan Soul Red Crystal.

Pelanggan juga boleh memilih sama ada untuk bentangan enam- atau tujuh-tempat duduk, dengan memperkenalkan tempat duduk kapten pada barisan kedua bersama kotak konsol yang besar di tengahnya. Mazda berkata barisan kedua mampu memberikan keselesaan buat penumpang berbadan besar, manakala di barisan ketiga pula boleh diduduki oleh penumpang dewasa berketinggian sehingga 170 sm.

Mazda CX-8 – SUV 2.2L SkyActiv-D dengan tiga-barisan tempat duduk telah dilancarkan di Jepun

Bagi ruang butnya, ia memberikan ruang berkapasiti 239 liter dengan tempat duduk pada ketiga-tiga barisan dalam keadaan normal. Jika membaringkan tempat duduk di barisan ketiga, ia boleh mencapai kapasiti sehingga 572. Malahan dalaman bagi ruang ini mampu mencecah 307 mm, sesuai untuk menyimpan barangan yang agak besar.

CX-8 ini hanya ditawarkan dengan satu pilihan enjin iaitu 2.2 liter SkyActiv-D turbodiesel dengan padanan transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan. Penjana kuasa ini mirip dengan salah satu enjin yang ditawarkan pada CX-5, namun dengan output yang telah dipertingkatkan iaitu 188 hp dan 450 Nm (dari 173 hp dan 420 Nm). Pelanggan juga boleh memilih sama ada pacuan roda-hadapan dan sistem pacuan semua-roda i-Activ AWD, dengan G-Vectoring Control diberikan untuk semua varian.

Untuk sistem bantuan pemanduan dan keselamatan, ia turut menampilkan Mazda i-Activsense untuk semua varian CX-8. Ini termasuklah Sokongan Brek Bandar Pintar (SCBS), Lampu Utama LED Adaptif (ALH), Sistem Amaran Ketibaan Lorong (LDWS), Kepekaan Trafik Lintasan Belakang (RCTA) dan Pemantauan Titik Buta (BSM).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required