Toyota kekal jenama automotif paling berharga Interbrand Best Global Brand 2017, Honda tempat ke-4

Toyota kekal jenama automotif paling berharga Interbrand Best Global Brand 2017, Honda tempat ke-4

2017 Toyota C-HR Koba with optional black roof

Interbrand telah pun mengeluarkan kedudukan Best Global Brands untuk tahun 2017, dan untuk sektor automotif, Toyota masih berada di tangga pertama. Walau bagaimanapun, jenama berkenaan kini dinilai pada harga US$50.291 bilion, 9% lebih rendah dari tahun lalu.

Untuk kedudukan keseluruhan, Toyota berada pada pada tangga ke-tujuh di bawah jenama-jenama gergasi lain seperti Apple, Google, Coca Cola dan Samsung. Namun pengeluar kenderaan dari Jepun tersebut masih lagi mampu mendahului Facebook yang dinilai pada US$48.188 bilion.

Jenama automotif kedua paling bernilai adalah Mercedes-Benz yang berada pada tangga ke-sembilan dengan nilai US$47.829 bilion, 10% lebih tinggi dari tahun lalu. Ini diikuti oleh BMW yang berada pada tangga ke-13 dinilai pada US$41.521 bilion, manakala satu lagi jenama automotif Jepun, Honda, ditempat keempat (tangga ke-20 keseluruhan) dinilai dengan US$22.696 bilion.

Toyota kekal jenama automotif paling berharga Interbrand Best Global Brand 2017, Honda tempat ke-4

Antara jenama automotif lain yang termasuk dalam senarai 50 jenama paling berharga ini adalah Ford (ke-33), Hyundai (ke-35), Audi (ke-38),Nissan (ke-39), Volkswagen (ke-40) dan Porsche (ke-48). Manakala untuk 100 jenama paling berharga Kia (ke-69), Land Rover (ke-73) dan Harley-Davidson (ke-77) turut termasuk dalam senarai.

Untuk tahun ini, Ferrari turut disenaraikan dan berada pada tangga ke-88 dengan nilai jenama sebanyak US$4.876 bilion, dibelakang MINI yang berada pada tangga ke-87. Tesla turut tersenarai di tempat ke-98 dengan nilai jenama US$4.009 bilion, memperbaiki kedudukan pada tahun lalu.

Bagi membolehkan satu-satu jenama tersenarai dalam Interbrand Best Global Brands ini, syarikat tersebut perlulah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan seperti 30% dari keuntungannya perlu dijana dari luar negara asal mereka, tampil secara signifikant di Asia, Eropah dan Amerika Utara, serta meliputi pasaran-pasaran penting baharu.

Mereka juga perlu telus dalam menyiarkan data prestasi kewangan mereka kepada umum, dan mana-mana keuntungan ekonomik perlu dijangka positif dalam masa yang panjang, memberikan pulangan ke atas kos modal jenama. Akhir sekali, jenama tersebut perlu mempunyai profil awam dan dikenali di semua peringkat ekonomi utama dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required