Kenderaan dengan cukai jalan Sabah/Sarawak yang ingin digunakan di Semenanjung hanya sah tiga bulan

Kenderaan dengan cukai jalan Sabah/Sarawak yang ingin digunakan di Semenanjung hanya sah tiga bulan

Sebelum ini, riuh tentang kenderaan yang berada dan digunakan di Semenanjung tapi menggunakan cukai jalan Sabah/Sarawak (yang kadarnya lebih rendah), dan itu adalah satu kesalahan. Untuk faham lebih lanjut, anda boleh rujuk artikel berkaitan yang kami terbitkan sebelum ini.

Tetapi, bagaimana pula dengan situasi di mana pemilik kenderaan yang didaftarkan di Sabah/Sarawak (dengan cukai jalan di sana) yang berpindah untuk tinggal dan bekerja di Semenanjung dan membawa bersama kenderaan mereka? Katakanlah, baki cukai jalan yang masih sah ialah dalam tempoh enam bulan lagi, sebelum cukai jalan sedia ada itu luput tarikh atau “mati”. Apa yang perlu dilakukan sebenarnya, agar ia tidak melanggar peraturan?

Menurut Pengarah Jabatan Kejuruteraan Automotif, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk IR. HJ. Mohamad Dalib, kenderaan yang didaftarkan di Sabah/Sarawak yang kemudiannya dihantar untuk digunakan di Semenanjung boleh menggunakan cukai jalan sedia ada itu hanya bagi tempoh tiga bulan sahaja.

“Dengan syarat, mereka perlu sentiasa menyimpan invois atau dokumen penghantaran (shipping document) kenderaan terbabit, dan mempamerkannya jika perlu sepanjang tempoh tiga bulan itu,” jelas beliau.

“Dalam peraturan sedia ada, cukai jalan kenderaan adalah berdasarkan lokasi di mana ia didaftarkan atau di mana ia disimpan (kegunaan semasa). Jadi, bagi kenderaan dari Sabah/Sarawak yang ingin digunakan di Semenanjung, mereka perlu menggunakan cukai jalan Semenanjung selepas tempoh tiga bulan itu tamat,” tambahnya.

Bagaimana pula jika cukai jalan sedia ada itu mempunyai baki tempoh enam bulan lagi? Dalam tempoh tiga bulan yang diberikan itu, pemilik perlu merujuk kepada JPJ, dan hanya dikehendaki membayar baki cukai jalan bagi tempoh yang terlibat sahaja (dari tempoh pembaharuan cukai jalan yang terakhir).

Diharap penjelasan ini sedikit sebanyak memberikan manfaat kepada semua. Sekiranya anda mempunyai sebarang keraguan atau pertanyaan lain tentang hal-hal berkaitan isu pengangkutan jalan raya, kongsikan bersama kami di ruang komen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Mohd ali on Jul 29, 2022 at 11:37 pm

    Saya ingin tanya contoh saya beli kereta kt kuala lumpur plate number kl dan bawak balik ke sarawak. Masa renew roadtax kadar ikut sarawak atau kl? Kereta mmg akan guna kt sarawak aja.terima kasih

    Like or Dislike: Thumb up 14 Thumb down 30
 

Add a comment

required

required