Pengeluar peralatan prestasi untuk enjin dari Jepun, Tomei Powered Inc akan ke Tokyo Auto Salon (TAS) 2018 yang bermula Jumaat ini (12 Januari 2018) dengan membawa jentera lagenda mereka – Tomei Hirota Datsun Sunny KB110 – sempena meraikan ulangtahun ke-50 mereka.

Hirota Sunny berwarna kuning dengan nombor 84 ini merupakan senjata Tomei yang digunakan pada perlumbaan Touring Car yang dikenali sebagai TS-Cup di Jepun pada era 70’an, bertanding dengan jentera-jentera seperti Toyota Starlet KP47 TRD dan juga Honda Civic SB1 Team Yamato.

Ia masih dijana enjin asal Nissan A12, namun peralatan dalaman enjin yang terdiri dari crankshaft, rod penyambung dan juga piston dari Tomei membolehkan kapasiti 1,200 cc asal dinaikkan kepada 1,300 cc. Ia juga menerima peralatan prestasi lain pada kepala silinder seperti aci sesondol, injap dan juga rocker cover ikonik TOMEI 1300.

Dengan suapan campuran udara-bahan api dari sistem karburator perlumbaan side-draught Weber DCOE-45, enjin ‘purba’ dengan kapasiti kecil ini mampu menjana 170 ps pada takat 8,500 rpm.

Hirota Sunny binaan Tomei ini juga dikenali dengan kit badan buatan Wakos yang terdiri dari spoiler hadapan, over fender, dan juga spoiler belakang. Kereta ini juga menampilkan muka yang ditutup dengan ‘topeng’ khas yang membezakannya dengan Sunny KB110 lain.

Untuk TAS 2018 kali ini juga, rim asal ‘Toyota Sports Corner’ (TOSCO) yang telah digunakan sejak sekian lama pada Sunny berkenaan akan digantikan dengan unit yang lebih patut iaitu rim ‘pisang’ RS Watanabe, yang disumbangkan sendiri oleh Racing Service Watanabe bagi menyokong penampilan Hirota Sunny ke Tokyo tahun ini.