Material gentian-karbon dari tumbuhan kini sedang dibangunkan oleh pasukan penyelidik di Amerika

Material gentian-karbon dari tumbuhan kini sedang dibangunkan oleh pasukan penyelidik di Amerika

Gentian-karbon merupakan antara material yang paling popular dalam menghasilkan komponen-komponen berprestasi tinggi untuk industri automotif bagi menggantikan penggunaan aluminium kerana bahan tersebut nyata lebih ringan dan lebih kukuh. Namun seperti yang diketahui, setiap komponen yang diperbuat dari gentian-karbon ini tidak murah.

Ini kerana gentian karbon dihasilkan dari bahan kimia yang digelar acrylonitrile, iaitu sejenis bahan yang diperolehi dari campuran minyak, ammonia, oksigen dan pemangkin yang mahal. Selain itu, penggunaan bahan berasaskan petroleum juga menjadikan harganya tidak stabil dan bergantung kepada harga minyak mentah dunia.

Faktor ini mungkin akan berubah tidak lama lagi kerana menurut laporan NexusMedia, ahli sains kini sedang membangunkan acrylonitrile yang boleh dihasilkan dari tumbuh-tumbuhan. Usaha ini dijangka bakal membolehkan gentian-karbon dihasilkan dengan kos yang lebih rendah serta lebih mesra alam kerana haba berlebihan serta sisa toksik yang terhasil ketika menghasilkan produk tersebut dapat dikurangkan.

Penyelidik di Makmal Tenaga Guna Semula Nasional (NREL) di Amerika Syarikat telah membangunkan proses baharu yang boleh menghasilkan acrylonitrile dari tumbuh-tumbuhan, atau secara spesifiknya dari bahagian yang tidak boleh dimakan seperti tangkai jagung dan jerami gandum. Pasukan penyelidik tersebut akan memecahkan bahan berkenaan kepada gula dan menukarnya kepada asid. Setelah itu, ia akan digabungkan dengan bahan pemangkin yang lebih murah untuk menghasilkan acrylonitrile.

Pasukan penyelidik NREL berkenaan percaya proses berasaskan tumbuhan ini boleh dibuat dalam proses pengeluaran berskala besar bagi menyedikan acrylonitrile, seterusnya mampu merendahkan lagi kos produksi material gentian-karbon.

Makmal berkenaan juga menyatakan mereka kini sedang berkerjasama untuk menghasilkan acrylonitrile dengan jumlah yang banyak yang boleh menghasilkan gentian-karbon dan akan diuji pada produk automobil, namun kini penyelidikan asas masih lagi dijalankan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required