Honda Legend 2018 – model JDM generasi baharu diasaskan dari Acura RLX pasaran Amerika Syarikat

Honda Legend 2018 – model JDM generasi baharu diasaskan dari Acura RLX pasaran Amerika Syarikat

Jika sebelum ini Honda Legend di bawa ke Amerika Syarikat dengan lencana Acura, model generasi baharu ini nampaknya sudah terbalik kerana Acura RLX yang dibina untuk pasaran Amerika Syarikat, kini di bawa ke Jepun dan diberikan lencana Legend, dijual sebagai model generasi baharu.

Untuk pasaran negara matahari terbit berkenaan, Legend ditawarkan dengan hanya varian tunggal Hybrid EX, dijual pada harga 7,074,000 yen (RM257,596). Legend JDM ini juga dilihat tampil seiras dengan Acura RLX USDM, menampilkan gril berbentuk pentagon diapit oleh sepasang lampu utama Jewel Eye, bonet hadapan berotot, bampar hadapan baharu, lampu belakang LED dan juga diffuser belakang yang turut menempatkan tip ekzos bersalut krom.

Masuk ke kabin, anda dihidangkan dengan material dalaman yang dipertingkatkan bersama warna-warna kemasan baharu. Selain dari itu, rupa setiap komponen dalam kabin adalah sama dengan RLX, kecuali logo-logo Acura yang ditukar kepada logo Honda.

Begitu juga dengan enjin, Legend diberikan unit janakuasa Sport Hybrid Super-Handling All-Wheel Drive (Sport Hybrid SH-AWD) yang menggabungkan enjin petrol V6 3.5 liter suntikan bahan api terus berkuasa 314 PS/371 Nm, transmisi automatik klac berkembar DCT tujuh-kelajuan dan juga tiga buah motor elektrik.

Secara keseluruhan, unit berkenaan menghasilkan kuasa 382 PS/463 Nm serta memberikan ekonomi penggunaan bahan api 16.4 km/l pada kitaran JC08 Jepun. Honda turut memperteguhkan kerangka kereta ini dengan meluaskan lagi penggunaan bahan pelekat, serta menala semula suspensi bagi memberikan pemanduan dan pengendalian yang lebih baik.

Honda Legend generasi baharu pasaran Jepun juga turut dipadankan dengan pakej bantuan pemanduan Honda Sensing yang terdiri dari gabungan sistem Cruise Control adaptif, sistem mengekor kelajuan rendah (Low-Speed Follow atau LSF), sistem amaran perlanggaran hadapan (Forward Collision Warning System atau FCW), sistem brek menghindari perlanggaran (Collision Mitigation Braking System atau CMBS), bantuan kekal lorong (Lane Keeping Assist System atau LKAS), sistem amaran pertukaran lorong (Road Depature Mitigation System atau RDM) dan juga amaran keluar lorong (Lane Departure Warning atau LDW).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required