BMW perkenal kunci digital – guna telefon pintar Samsung menerusi Near Field Communication (NFC)

BMW perkenal kunci digital – guna telefon pintar Samsung menerusi <em>Near Field Communication</em> (NFC)

Pada 2015, BMW telah membuat kejutan dalam industri automotif dengan memperkenalkan Display Key iaitu kunci yang turut mempunyai skrin kawalan fungsi. Tetapi sesuatu yang lebih menarik didedahkan oleh pembuat automotif dari Jerman ini pada acara Mobile World Congress (MWC) yang berlangsung Barcelona – BMW kini memperkenalkan pula sistem Digital Key iaitu kunci digital dengan hanya menggunakan telefon pintar.

Sistem baharu ini akan muncul dipasaran pada Julai 2018. Dengan menggunakan Near Field Communication (NFC) dan untuk peringkat awal hanya boleh digunakan pada semua telefon pintar Samsung, pengguna boleh mengunci/membuka kunci kereta mereka dengan hanya menggunakan telefon, selain boleh dicas tanpa wayar menerusi pad pengecas Qi.

Pemilik kenderaan BMW yang menggunakan sistem ini juga boleh berkongsi ‘kunci’ digital ini dengan lima pengguna lain yang dipilih, bagi membolehkan mereka menggunakan kereta tersebut. Fungsi kunci ini dibuat menerusi aplikasi BMW Connected, dan jenama tersebut berjanji lebih banyak ciri dan servis akan ditawarkan pada aplikasi tersebut untuk perisian yang dikemaskini kelak. Antara ciri lain yang berkemungkinan termasuk Remote Control Parking, yang kini sudahpun disertakan pada sistem Display Key sedia ada.

BMW perkenal kunci digital – guna telefon pintar Samsung menerusi <em>Near Field Communication</em> (NFC)

Pada acara berkenaan, BMW turut menunjukkan sebuah i3 yang dilengkapi dengan sistem pemanduan sendiri dengan kebolehan Tahap 5 – ia dapat beroperasi sepenuhnya tanpa pemandu. Kebolehan BMW i3 ini diprebiu dengan menunjukkan ia boleh datang sendiri ke pengguna pada tempat yang telah ditetapkan, kemudian menyapa mereka menggunakan paparan pada bahagian luar. Pengguna perlu menggunakan telefon pintar mereka untuk tujuan pengesahan.

Apabila penguna telah duduk di tempat duduk belakang, mereka boleh memberi arahan perjalanan menggunakan sistem hiburan pada bahagian tersebut, manakala kereta akan bergerak tanpa pemandu pada tempat duduk hadapan. Selain itu, sistem pada bahagian belakang berkenaan juga membolehkan pengguna mengawal fungsi lain seperti hon, lampu tinggi, kunci pintu, serta kereta tersebut mampu untuk memarkir sendiri setelah tiba di destinasi.

BMW turut menunjukkan fungsi tambahan pada kad eSIM sedia ada. Menerusi tingkat taraf tersebut, ia bukan sahaja boleh menukar penyedia talian, malah membolehkan servis BMW Connected Drive digunakan pada negara-negara lain. Kad kedua pula membolehkan kereta dihubungkan menerusi kontrak sistem mudah alih sedia ada pemiliknya, jadi pengguna boleh membuat panggilan menerusi aerial kereta bagi mendapatkan talian yang lebih baik.

BMW perkenal kunci digital – guna telefon pintar Samsung menerusi <em>Near Field Communication</em> (NFC)

Fungsi ini juga membolehkan kereta berkenaan menggunakan data pada talian komunikasi pengguna untuk dijadikan WiFi Hotspot, dan juga servis-servis lain yang ditawarkan pada kontrak.

Turut diumumkan ketika acara tersebut, BMW akan menambah ciri baharu kepada sistem komunikasi kereta-ke-infrastruktur atau Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS). Tambahan itu termasuk informasi tentang kerja-kerja pembaikan jalan, permintaan untuk mengosongkan kawasan pada jalan untuk kenderaan kecemasan, dan amaran berkenaan had kelajuan dinamik.

BMW turut sedang membangunkan teknologi Selular Kereta-ke-Semua perkara (C-VTX) membolehkan komunikasi kereta-ke-kereta, iaitu teknologi penting untuk visi perhubungan dan kerjasama pemanduan sendiri BMW.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required