Goodyear tunjukkan tayar konsep masa hadapan – ada lumut hidup di dalam, hasilkan kitaran fotosintesis

Goodyear tunjukkan tayar konsep masa hadapan – ada lumut hidup di dalam, hasilkan kitaran fotosintesis

Semasa Geneva Motor Show 2018, pengeluar tayar dari Amerika iaitu Goodyear telah menunjukkan satu rekaan tayar konsep yang dinamakan sebagai Oxygene. Pada waktu ini, ia mungkin satu produk kajian, tetapi dianggap cukup bersesuaian untuk penggunaan di masa hadapan.

Keistimewaan utama Oxygene adalah ia boleh menyerap air sambil kenderaan bergerak dan di dalamnya terdapat lumut hidup. Apabila lumut ini mendapat sumber air dan karbon dioksida, ia akan terus hidup dan dapat melepaskan semula oksigen, sekaligus melengkapkan kitaran fotosintesis.

Bahagian luar tayar ini yang menyentuh jalan dibuat melalui proses cetakan 3D, menggunakan serbuk getah yang dikitar semula. Ia tidak memerlukan angin di bahagian dalam dan boleh bertahan lama, seterusnya mengurangkan pembaziran bahan mentah.

Selain menghasilkan oksigen, tayar ini juga boleh menghasilkan tenaga sendiri yang kemudiannya boleh digunakan untuk menghidupkan alat elektronik di dalamnya yang termasuk sensor, unit pemprosesan artificial intelligence dan lampu yang boleh bertukar warna di tepinya (sebagai antara ciri keselamatan yang memudahkan pengguna jalan raya lain melihat kenderaan).

Disebabkan ini adalah tayar masa hadapan, ia juga boleh menyokong sistem komunikasi dengan kenderaan lain melalui sistem LiFi yang dapat disambungkan kepada Internet of Things dan penukaran data kenderaan ke infrastruktur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required