Subaru Forester 2019 diperkenalkan – lebih ruang, lebih teknologi, enjin 2.5L suntikan-terus boxer baharu

Subaru Forester 2019 diperkenalkan – lebih ruang, lebih teknologi, enjin 2.5L suntikan-terus boxer baharu

Subaru Forester telah berada dalam barisan Subaru sejak lebih 20 tahun yang lalu bersama Impreza dan Legacy, dan untuk model tahun 2019, jenama ini telah memperkenalkan model generasi ke-lima serba baharu di New York International Auto Show (NYIAS) 2018. Syarikat tersebut mendakwa versi terkini memiliki lebih ruang, lebih versatil dan juga lebih luas.

Forester baharu ini mengetengahkan bahasa rekaan Subaru “Dynamic x Solid”, dengan lampu utama dan lampu nyalaan siang berbentuk-C LED standard yang bersambung pada gril. Di sisinya pula, garisan yang lebih menyerlah merentangi hingga ke bahagian D-pillar untuk menyerlahkan lagi ketinggian dan ketegaran SUV ini, sementara bahagian belakang turut menampilkan lampu berbentuk-C.

Varian Sport turut menambah lampu kabus LED, gril hitam, roda aloi 18-inci hitam, dan spoiler belakang juga hitam, bersama kekemasan jingga di luar. Sementara di dalamnya, ia menampilkan upholstery kelabu gelap dengan jahitan jingga, bersama alas kargo dan pencahayaan dalaman LED. Malah turut menampilkan akses kod PIN dan pakej All-Weather yang merangkumi tempat duduk hadapan dengan fungsi haba, cermin luaran berhaba dan bilah pengelap cermin nyah-beku.

Kabinnya lebih kurang dengan Impreza dan XV terkini, dengan rekaan papan pemuka bahary yang menampilkan corong udara menegak yang nipis disambung pada papan infotainmen tengah. Subaru berkata, tiangnya telah diolah secara lebih strategik untuk meningkatkan penglihatan bersama dengan kamera undur, bagi semua model

Subaru Forester 2019 diperkenalkan – lebih ruang, lebih teknologi, enjin 2.5L suntikan-terus boxer baharu

Ruang dalamannya juga telah dipertingkat dengan rekaan semula, hasil jarak roda yang ditambah sebanyaj 30 mm menjadi 2,670 mm. Ruang kaki di belakang juga telah dipertingkatkan sebanyak 35 mm menjadi 1,000 mm, sementara ruang kepala, ruang pinggul dan ruang bahu juga dilihat bertambah, sekaligus memberikan ruang yang lebih luas di seluruh kabin, Bukaan pintu belakang juga lebih lebar dan C-pillar lebih curam untuk memudahkan urusan masuk dan keluar, serta menyenangkan pemasangan kerusi kanak-kanak.

Tempat duduk baharu juga lebih selesa, dan brek parkir elektrik juga membuatkan masih ada ruang pada bahagian konsol. Bagi but pula, ruang kargo kini bersaiz 2,155 liter dengan tempat duduk belakang yang boleh dilipat secara 60:40 – penambahan sebanyak 40 liter – dan keluasan maksimum bagi bukaan tailgate menjadi 135 mm lebih lebar pada 1,300 mm.

Material bertekstur pada lantai but, sisi dan tailgate mudah dibersihkan sekiranya terdapat kekotoran, begitu juga dengan material PVC yang digunakan di bawah tempat duduk hadapan. Poket tempat duduk hadapan juga terpisah bagi memudahkan meletak majalah mahu pun gajet. Tailgate berkuasa turut ditawarkan secara standard bagi model Limited dan Touring (pilihan untuk Premium dan Sport).

Semua model turut menerima kawalan suhu automatik – dengan kawalan dwi-zon untuk varian Limited dan Touring – dan pilihan tempat duduk berhaba didatangkan dengan tiga tatapan. Sementara model Touring pula menerima tempat duduk belakang berhaba untuk pertama kalinya, bersama roda stereng berhaba dan tempat duduk pemandu larasan berkuasa 10-hala (lapan-hala untuk penumpang hadapan) dengan fungsi memori untuk tempat duduk pemandu dan cermin pintu.

Subaru Forester 2019 diperkenalkan – lebih ruang, lebih teknologi, enjin 2.5L suntikan-terus boxer baharu

Selain itu, varian Premium, Sport, Limited dan Touring turut menerima bumbung matahari panoramik, sementara Sport, Limited dan Touring ditambah dengan kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin sebagai standard – ditampilkan pilihan untuk model Premium. Ia juga didatangkan dengan Subaru Starlink Connected Services, yang ditambah dengan kawalan enjin menerusi aplikasi MySubaru, yang boleh menetapkan larasan kawalan suhu.

Sebagai standard, Forester turut didatangkan dengan sistem Starlink Multimedia dengan skrin sesentuh 6.5-inci termasuk sambungan Apple CarPlay, Android Auto, SiriusXM, Aha, Pandora dan aplikasi Starlink. Sistem Multimedia Plus pula menambah skrin lapan-inci, sementara sistem Multimedia Navigation menerima navigasi dengan pengaktifan-suara TomTom. Ia juga didatangkan dengan sambungan WiFi serta perkhidmatan kecemasan.

Kuasa didatangkan dari enjin 2.5 liter naturally-aspirated empat-silinder dengan suntikan terus, nisbah mampatan tinggi dan sistem kawalan injap aktif (AVCS) untuk ekzos. Ia mampu menyalurkan sehingga 182 hp dan tork 239 Nm, dipadankan bersama Lineartronic CVT standard dengan anggaran penggunaan bahan api sekitar 7.1 liter per 100 km. Sport dan Touring menerima mod manual tujuh-kelajuan dengan pedal penukar gear.

Bukan itu sahaja, sistem Subaru Symmetrical All-Wheel Drive turut hadir secara standard, dipadankan dengan sistem Penvektoran Tork Aktif seperti WRX dan WRX STI. Juga standard ialah sistem SI-Drive yang menampilkan mod pemanduan Intelligent dan Sport (Sport Sharp pada Forester Sport) untuk prestasi atau penjimatan.

Subaru Forester 2019 diperkenalkan – lebih ruang, lebih teknologi, enjin 2.5L suntikan-terus boxer baharu

Model Premium, Sport, Limited dan Touring turut menerima sistem X-Mode dengan Kawalan Menurun Bukit, yang mampu mengoptimakan enjin, transmisi, sistem AWD dan Kawalan Dinamik Kenderaan untuk cengkaman yang maksimum dalam keadaan jalan yang licin. Mod pemanduan baharu yang turut didatangkan termasuk Snow/Dirt dan Deep Snow/Mud untuk varian Sport, Limited dan Touring.

Subaru Global Platform baharu juga dikatakan mampu memberikan keupayaan pengendalian, ketegaran, keselesaan yang terbaik di samping sebagai pelindung kemalangan. Binaan baharu ini juga dikatakan mampu mengurangkan bunyi bising, getaran dan kekerasan (NVH), sementara bunyi bising jalan juga telah dikurangkan secara lebih signifikan bagi Forester baharu ini. Di mana Subaru telah menala semula sesetengah frekuensi untuk kadar bunyi yang lebih sesuai terutamanya bagi perbualan dalam kabin atau mendengar muzik ketika kenderaan sedang dipandu.

Bagi keselamatannya, di Amerika Syarikat, Forester didatangkan secara standard dengan sistem bantuan pemandu EyeSight. Ia ditambah dengan Automatic Pre-Collision Braking, Adaptive Cruise Control, Lane Departure dan Sway Warning, Lane Keep Assist, Pre-Collision Throttle Management serta Lead Vehicle Start Alert. Juga ditampilkan dengan Reverse Automatic Braking dan Blind Spot Detection dengan Lane Change Assist dan Rear Cross Traffic Alert.

High Beam Assist turut ditawarkan pada varian Sport, Limited dan Touring, dengan dua model terakhir itu turut menerima lampu utama adaptif. Juga baharu bagi model 2019 ini ialah Tire Pressure Monitoring System (TPMS) dan Trailer Stability Assist (TSA), sementara Touring turut menerima sistem DriverFocus baharu yang menggunakan pengesanan wajah untuk mengesan kelajuan gangguan dan keletihan pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required