Volkswagen Touareg 2019 diperkenalkan di Beijing

Volkswagen Touareg 2019 diperkenalkan di Beijing

China adalah pasaran terbesar Volkswagen, dan disebabkan itu, Volkswagen telah memilih untuk memperkenalkan buat pertama kalinya kepada dunia, Touareg 2019 di sana. Ini juga adalah kali pertama Volkswagen melakukan pengenalan pertama dunia untuk model kenderaan mereka di negara tersebut.

Touareg generasi ketiga ini duduk di atas platform MLB Evo baru, yang turut digunakan untuk Audi Q7 terbaru, Porsche Cayenne serta Bentley Bentayga. Pada bahagian luar, konsep rekaan terkini jenama itu jelas digunakan, termasuk gril krom lebar dan jalur pada lampu IQ.Light yang bersambung dengan garisan gril.

Touareg baru ini lebih panjang, lebih lebar dan lebih rendah berbanding sebelumnya, dengan ukuran 4,878 mm panjang, 1,984 mm lebar dan 1,702 mm tinggi. Jarak roda pula adalah 2,894 mm. Walaupun dengan dimensi yang lebih ini, ia masih dapat dijadikan 106 kg lebih ringan hasil penggunaan pelbagai bahan termasuk 48% aluminium dan 52% besi teknologi tinggi.

Pada bahagian dalam, papan pemuka didominasi oleh tetapan Innovision Cockpit – paparan ini bersepadu di dalam papan pemuka dan menggabungkan panel instrumen Digital Cockpit 12 inci serta skrin sesentuh tengah 15 inci. Ditambah dengan sistem informasi dan hiburan Discover Premium, kenderaan ini tidak perlu menggunakan banyak butang kawalan.

Menurut Volkswagen, perubahan dimensi ini turut memberi manfaat kepada ruang dalaman, dengan bahagian but dapat dibesarkan menjadi 810 liter, daripada 697 liter – dan ini adalah waktu tempat duduk tegak. Pengguna juga mempunyai pilihan untuk menambah penutup bahagian kargo kawalan kuasa supaya nampak lebih kemas.

Bagi model baru ini, terdapat beberapa penambahan ciri keselamatan termasuk Night Vision, Front Cross Traffic Assist, Active All-wheel Steering, Roll Stabilisation dengan anti-roll bar elektromekanikal dan head-up display. Terdapat juga Roadwork Lane Assist yang menampilkan ciri stereng semi automatik dan dapat mengekalkan kenderaan dalam laluan, memecut dan membrek pada kelajuan sehingga 60 km/j.

Apabila dilancarkan nanti, Eropah akan cuma mendapat dua enjin diesel turbo V6 berkuasa 231 PS dan 286 PS, manakala pasaran lain boleh mendapat enjin V6 petrol turbo 340 PS dan V8 turbo diesel 421 PS. Volkswagen juga sedang membangunkan versi plug-in hybrid dengan kuasa 367 PS untuk pasaran China.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required