Proton hentikan produksi alat ganti OEM untuk Wira

Proton hentikan produksi alat ganti OEM untuk Wira

Menurut satu laporan dalam The Star hari ini, Proton dan pengilang pihak ketiganya di Malaysia telah menamatkan produksi alat-alat ganti untuk model ‘cash cow‘ mereka satu ketika dahulu iaitu Proton Wira.

Perkara ini diberitahu kepada akhbar berkenaan oleh sumber dari industri automotif sendiri. “Sudah sepuluh tahun Wira terakhir telah keluar dari kilang dan 25 tahun sejak versi pertamanya diproduksi. Syarikat pembekal komponen asli pengeluar (OEM) merasakan bahawa tidak lagi ekonomikal untuk menghasilkan komponen alat ganti untuk Wira dan mereka mahu fokus kepada model-model lebih baharu,” kata sumber tersebut.

Sumber berkenaan turut mengatakan walaupun Wira berkongsi banyak komponen dari Mitsubishi Lancer, alat ganti untuk ‘kembar’nya dari Jepun itu turut sudah tiada dalam pasaran kerana ia juga telah berusia lebih 30 tahun. Manakala komponen yang masih ada di kedai-kedai alat ganti buat masa sekarang adalah stok-stok terakhir dalam pasaran.

Dalam laporan sebelum ini, Proton Wira masih kekal kenderaan yang paling banyak dicuri di Malaysia untuk 2017, menurut Persatuan Insuran Am Malaysia (PIAM). Persatuan berkenaan mendedahkan sejumlah 654 unit Proton Wira telah dicuri sepanjang tahun lalu, dan kebanyakkan dileraikan untuk dijual sebagai alat ganti.

Selain dari kedai yang menjual komponen baharu, alat ganti untuk Proton Wira turut boleh dibeli di kedai skrap/potong kereta bagi mereka yang mahukan komponen terpakai yang lebih murah. Sejumlah 952,216 unit Proton Wira telah diproduksi selama 16 tahun dari 1993 hingga 2009, dan menurut The Star lagi, sekurang-kurangnya 85% daripadanya masih lagi berkeliaran di atas jalan raya Malaysia.

Namun pemilik Wira jangan gusar, selain dari Malaysia, komponen Wira dan Lancer turut diproduksi oleh pihak-pihak ketiga dari negara lain seperti Taiwan dan sebagainya, tetapi mungkin kualitinya tidak sebaik yang dihasilkan oleh pengilang OEM rasmi. Gasket kepala silinder enjin A12 untuk Datsun 120Y pun masih lagi boleh dibeli di kedai alat ganti, apatah lagi Wira kan? Cuma kalau boleh, janganlah ada ‘scalper‘ yang menghabiskan kesemua stok akhir komponen OEM tersebut dan dijual semula pada harga yang tidak munasabah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • there goes my C99… makin jadi buruan la wira lepas ni

    Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 2
  • singolapa on Apr 05, 2018 at 3:10 pm

    kahh..ayat cip head gasket 120y tu memang win. main barang taiwan je la. barang oem kompom scalper sapu

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  • datsun 120y pun masih ada sparepart..usia lebih 40 tahun..so Japan car the best

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required