Lampu LED moden pada kenderaan terlampau cerah

Lampu LED moden pada kenderaan terlampau cerah

Lampu utama LED moden pada kenderaan adalah terlalu cerah dan sangat menyilaukan bagi pengguna jalan raya yang lain. Ini hasil daripada tinjauan RAC, sebuah badan berkaitan automotif di United Kingdom, seperti dilaporkan oleh The Telegraph.

Badan automotif itu mendapati, kira-kira 15% pemandu pernah berdepan situasi hampir berlanggar akibat mata disilaukan oleh lampu jenis ini. Sehubungan itu, kumpulan dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) telah ditubuhkan bagi meneroka kemungkinan lanjut tentang perkara ini.

Pilihan lampu LED ini pada kenderaan menjadi semakin popular mungkin kerana cahaya terang yang ditawarkan. “Lampu LED lebih tertumpu dan terpancar secara terus. Berbanding lampu halogen yang pancarannya lebih bercambah dan meluas, lampu LED adalah sebaliknya.

Cahayanya juga dalam warna putih kebiruan, menjadikannya nampak lebih cerah dalam keadaan gelap,” jelas pakar lampu dan pencahayaan dari Quality Light Source Factory, Stephen Dixon.

Lampu LED moden pada kenderaan terlampau cerah

“Kecerahan dan intensiti lampu utama dari sebahagian kenderaan baru sangat jelas menimbulkan masalah kepada pengguna jalan raya yang lain. Teknologi lampu utama semakin maju, tetapi, walaupun itu mungkin pilihan yang lebih baik bagi sesetengah pemandu bagi sesetengah jenis kenderaan, ia juga mempunyai kecenderungan untuk memberi risiko kepada pengguna yang lain,” jelas jurucakap RAC, Pete Williams.

Selain itu, pemandu juga akan terganggu sekiranya cahaya dari lampu moden seperti ini dipantul pada cermin pandang belakang kereta mereka. “Walaupun peraturan membenarkan semua jenis lampu perlu berada dalam julat keterangan (luminosity) minimum dan maksimum, terdapat sebahagian lampu dari kenderaan moden adalah terlalu terang,” tambah Pete.

Bergerak ke hadapan, akan ada dialog untuk membahaskan perkara ini di sana, dengan pemerhatian daripada kumpulan khas UN akan dibentang paling awal April nanti. Kita yang di Malaysia juga tidak terlalu asing dengan masalah ini, bukan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required