Menerusi pakej Performance Pack baharu yang diperkenalkan untuk Ford Mustang EcoBoost 2.3 liter, Ford turut menyertakan sekali sistem ekzos berprestasi aktif yang didakwa mampu “mengujakan deria dan memberikan bunyi prestasi”.

Sistem berkenaan dihasilkan spesifik untuk model yang menggunakan enjin EcoBoost empat silider turbo berkuasa 310 hp tersebut oleh para “pereka bunyi’ Ford. Ia direka agar boleh dihidupkan atau dimatikan mengikut pilihan pengguna, dan memberikan bunyi yang jauh lebih garang dari asal. Walau bagaimanapun, ia masih tidak dapat menandingi bunyi yang dihasilkan oleh enjin V8 sebenar pada model Coyote 5.0 liter.

“Kami adalah berberapa orang jurutera yang tidak perlu merekabentuk sesuatu berdasarkan nombor mahupun spesifikasi,” kata jurutera pembangunan ekzos Ford, Hani Ayesh. “Sebaliknya, kerja kami adalah untuk mengenalpasti bunyi DNA signatur yang menghubungkan pemandu kepada jangkaan emosi untuk kereta tertentu.”

Tugas jurutera bunyi ini adalah bergantung kepada analisis untuk membuat rekaan, contohnya, sistem ekzos aktif kawalan komputer yang membuka injap seperti saksofon atau organ paip besar bagi mengubah bunyi kereta berdasarkan mood pemandu.

Ford juga mendakwa, dengan menekan pendikit Mustang EcoBoost yang dilengkapi sistem ini, ia akan memberikan ngauman yang akan membuatkan bulu roma anda berdiri, seperti pada Mustang GT atau Shelby GT350 dengan enjin yang lebih besar.

Butang untuk mengkatifkan sistem tersebut berada pada konsol tengah, dan pemandu boleh memilih sama ada mahu menggunakan mod senyap, normal atau sport/track – kesemua memberikan bunyi yang berbeza. “Ketika saya mengambil anak dari sekolah, mereka mahu mendengar bunyi yang garang dari enjin,” kata Ayesh, “tetapi isteri dan jiran saya, tidak berapa suka. Jadi saya boleh memilih mod ‘jiran yang baik’ yang lebih senyap, bagi terus menggembirakan mereka juga.”