Ford Ranger facelift 2019 – enjin sama dengan Raptor

Ford Ranger facelift 2019 – enjin sama dengan Raptor

Ford Australia akhirnya mendedahkan Ranger T6 facelift, yang kini dilengkapi dengan lebih teknologi, penampilan lebih segar dan enjin baru. Ini adalah kali kedua Ranger T6 diberikan faceliftfacelift pertama tiba di negara kita pada Oktober 2015.

Berita paling utama pada model facelift ini adalah pengenalan enjin diesel EcoBlue 2.0 liter Bi-turbo baru, yang turut digunakan pada Ranger Raptor. Kuasa enjin ini adalah 213 PS dan 500 Nm tork – sama seperti Raptor – dan dipadankan bersama kotak gear automatik 10 kelajuan baru.

Enjin ini menampilkan sistem suntikan bahan api terus, intake manifold bersepadu dan pemacu utama dengan tali sawat dalam minyak, yang menjadikan enjin ini lebih kompak dan ringan. Ia juga masih mengekalkan kemampuan mengangkat barang dan menarik berat 3,500 kg. Enjin ini hanya boleh didapati sebagai pilihan tambahan untuk varian XLT dan Wildtrak sahaja.

Dalam keadaan standard, Ranger XLT dan Wildtrak datang dengan enjin 2.2 liter empat silinder dan 3.2 liter Duratorq lima silinder sama seperti sebelum ini, dengan kuasa masing-masing 160 PS/385 Nm dan 200 PS/470 Nm. Kedua-dua enjin dipadankan dengan sama ada transmisi manual enam kelajuan atau automatik enam kelajuan.

Ford Ranger facelift 2019 – enjin sama dengan Raptor

Peningkatan lain yang diberi pada Ranger facelift ini adalah suspensi ditala semula yang dapat mengurangkan olengan badan dan meningkatkan rasa pemanduan apabila muatan penuh atau menarik sesuatu. Bahagian pintu ruang simpanan barang belakang juga lebih ringan, sekaligus dapat ditutup dan dibuka 70% lebih mudah.

Untuk penampilan, ia kini mempunyai gril hadapan baru, bampar yang direka semula dan lampu utama HID (standard bagi XLT dan Wildtrak) dengan lampu siang LED. Kini, perbezaan di antara semua varian juga menjadi lebih jelas kerana menggunakan bampar atau warna badan yang berbeza – Wildtrak menggunakan warna oren Sabre dan lebih ranggi.

Perubahan pada bahagian dalam adalah minimal. Sistem Ford Sync 3 kini boleh didapati untuk semua varian (pilihan tambahan bagi XLS), manakala sistem infotainmen lapan inci padanya kini dapat menyokong Apple CarPlay dan Android Auto. Sistem peta dalam Ranger ini juga dapat menyokong sistem ‘breadcrumbs’, di mana ia dapat membantu pemandug mengikut kembali jejak mereka apabila masuk ke jalan offroad.

Ford Ranger facelift 2019 – enjin sama dengan Raptor

Untuk aspek keselamatan, Ranger facelift terbaru ini dilengkapi dengan Autonomous Emergency Braking (AEB) dengan pengesan kenderaan dan pejalan kaki. Sistem ini mampu memberhentikan kenderaan sepenuhnya dan berfungsi pada kelajuan atas daripada 3.6 km/j. Ia datang standard pada Wildtrak, tapi disediakan sebagai pilihan untuk XLT.

Selain AEB, terdapat juga sistem Traffic Sign Recognition yang dapat mengesan pelbagai tanda trafik. Ikon tanda kelajuan yang dikesan kemudiannya akan dipapar di panel instrumen dan bertukar apabila had yang baru dikesan. Turut diberi dalam Tech Pack adalah Lane Keeping Aid, Lane Departure Warning serta Adaptive Cruise Control dengan Forward Collision Warning.

Untuk pertama kali juga, Ranger akan dilengkapi secara standard dengan Active Park Assist, tetapi ia bukanlah sistem autonomous sepenuhnya. Sistem ini masih memerlukan input pemandu untuk menekan pedal minyak dan brek.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required