Schaeffler 4ePerformance – Audi RS3 elektrik 1,180hp

Schaeffler 4ePerformance – Audi RS3 elektrik 1,180hp

Schaeffler adalah sebuah syarikat yang terkenal dengan penghasilan bearing, tapi kini mereka semakin giat meningkatkan pengetahuan dalam pembangunan penggerak kenderaan jenis elektrik. Syarikat ini juga merupakan rakan kongsi teknologi bagi Porsche dalam perlumbaan World Endurance Championship (WEC) dan pasukan Formula E Audi Sport ABT Schaeffler.

Dengan pengalaman seperti itu, Schaeffler kini menghasilkan sebuah kenderaan konsep iaitu 4ePerformance. Ia menggunakan asas daripada Audi RS3, dan dikuasakan oleh empat motor elektrik daripada kereta Formula E FE01 ABT Schaeffler. Satu motor itu sahaja sudah boleh menghasilkan 220 kW (295 hp), dan apabila empat digunakan, keseluruhannya ia boleh menjana 880 kW (1,180 hp) dan menghasilkan pecutan 0-200 km/j dalam masa tujuh saat.

Kesemua empat motor elektrik ini menggerakkan empat roda yang ada melalui unit gear pemacu yang berada pada setiap roda, dan diletakkan dalam satu kotak gear yang berada pada setiap gandar. Selain kuasa, ia juga membenarkan pembahagian tork boleh ubah untuk setiap roda. Kuasa pula datang daripada dua bateri dengan kapasiti keseluruhan 64 kWh.

“Kami juga sedang menguji dan membangunkan sistem kawalan dinamik pemanduan sendiri, berasaskan kenderaan sebenar. Banyak yang dapat kami pelajari terutama sekali dalam bahagian sistem kawalan dinamik pemanduan berasaskan perisian (software),” kata pengarah projek khas dan sukan permotoran Schaeffler, Simon Opel.

Kereta ini dibina untuk menggunakan pengetahuan yang dipelajari oleh Schaeffler dalam sukan permotoran dan meletakkannya pada kenderaan produksi. Antaranya adalah seperti sistem komprehensif, pemacu, perisian serta pengurusan bateri. Idea asal datang daripada Lucas Di Grassi dan ketua teknikal syarikat, Peter Gutzmer, dan ia turut melibatkan Schaeffler Motorsports, Schaeffler E-Mobility, Schaeffler Engineering and Compact Dynamics, serta ABT Sportsline.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required