Dieselgate: Mercedes-Benz panggil balik 774,000 buah kenderaan yang dipasang dengan alat tidak diiktiraf

Dieselgate: Mercedes-Benz panggil balik 774,000 buah kenderaan yang dipasang dengan alat tidak diiktiraf

Minggu lalu, menteri pengangkutan Jerman, Andreas Scheuer menggertak untuk menyaman Daimler sehingga 3.75 bilion euro (sekitar RM17.6 bilion) sekiranya Mercedes-Benz didapati menipu dalam ujian emisi dengan menggunakan alat khas yang tidak diiktiraf pada kenderaan diesel mereka.

Nampaknya paling baru, Kementerian Pengangkutan Jerman telah mengarahkan syarikat itu untuk memanggil balik 774,000 kenderaan di sekitar Eropah selepas ujian mendapati setiap kenderaan menggunakan perisian tidak diiktiraf, yang boleh memanipulasi emisi ekzos diesel. Menurut kenyataan rasmi kementerian tersebut, antara model yang terlibat adalah Vito, C-Class dan GLC di Jerman.

“Kerajaan akan mengarahkan 238,000 kenderaan Daimler untuk dipanggil semula serta-merta di Jerman kerana penggunaan alat penggagal,” kata kementerian tersebut. Model sebenar yang dipanggil semula masih belum dijelaskan, tetapi menurut Autocar, yang sudah termasuk dalam senarai adalah Vito 119 CDI, C 220 d dan GLC 220 d

Kementerian itu juga masih belum mendedahkan umur kenderaan yang terlibat, dan ada yang berkata, ia melibatkan model generasi baru dengan sijil emisi EU6. Panggilan balik ini berlaku selepas Scheuer bertemu dengan pengerusi Mercedes-Benz, Dieter Zetsche di Berlin untuk membincangkan apa yang disebut sebagai “penyelewengan dalam keputusan ujian bebas beberapa model Mercedes-Benz, melibatkan enjin diesel empat silinder turbo syarikat itu.”

Dieselgate: Mercedes-Benz panggil balik 774,000 buah kenderaan yang dipasang dengan alat tidak diiktiraf

Sejak daripada itu, Daimler telah berjanji untuk mengeluarkan semula perisian yang tidak sah tersebut dan bekerjasama dengan penguatkuasa. Antara fungsi yang dipersoalkan oleh Kementerian Pengangkutan Jerman adalah penggunaan perisian yang mengawal jumlah kemasukan rumusan Ad Blue ke dalam penapis SCR kenderaan yang dipanggil balik tersebut.

Menurut Autocar lagi, perisian ini diprogramkan untuk mengurangkan jumlah Ad Blue yang disuntik ke dalam penapis SCR setelah tempoh tertentu. Ini sekaligus mengurangkan keberkesanan penapis SCR tersebut dan membawa kepada pembebasan karbon dioksida yang lebih tinggi apabila dipandu dalam keadaan sebenar – lebih tinggi daripada catatan yang dikeluarkan oleh Mercedes-Benz waktu ujian.

Mercedes-Benz memberitahu mereka telah dapat membangunkan penyelesaian teknikal yang membolehkan mereka mengemas kini perisian tersebut, dan ini seterusnya dapat mengelakkan syarikat daripada dikenakan saman yang tinggi oleh Kesatuan Eropah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required