United Kingdom mahu mempercepatkan larangan kereta petrol dan diesel baharu dijual menjelang 2030

United Kingdom mahu mempercepatkan larangan kereta petrol dan diesel baharu dijual menjelang 2030

Tahun lalu, United Kingdom mengumumkan perancangan untuk melarang penjualan kenderana janaan petrol dan diesel menjelang tahun 2040. Namun kini, ia mahu mempercepatkan larangan tersebut. Menurut Reuters, datuk bandar London Sadiq Khan dan beberapa ketua bandar yang lain mahu kerajaan untuk mengimplementasikan larangan tersebut menjelang tahun 2030.

“Larangan menjual kenderaan baharu janaan petrol dan diesel menjelang 2030, adalah untuk sokongan terhadap Zon Udara Bersih di beberapa bandar dan memperkenalkan skim pembaharuan kenderaan nasional akan meningkatkan kualiti udara dan kesihatan kita secara dramatik,” kata Khan.

Buat masa ini, perincian bagi larangan tersebut masih belum didedahkan lagi, tetapi kerajaan dijangka akan menyalurkan lebih banyak informasi mengenai perancangan “Road to Zero” tidak lama lagi. Ini termasuk sejauh mana pengharaman tersebut dan sama ada ia melibatkan kenderaan hibrid, yang mempunyai enjin elektrik dan pembakaran.

Britain merupakan salah satu daripada kebanyakan negara yang menyokong langkah ini, dengan antaranya sudah mula menghentikan jualan kenderaan janaan bahan api, termasuk diesel. Malahan sesetengah pengeluar kereta juga telah mengurangkan atau menghentikan pembangunan untuk enjin diesel.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Alson P on Jun 19, 2018 at 4:01 pm

    Bagus cadangan UK mempercepatkan larangan.. Jika semua negara maju melarang menjual kenderaan petrol dan diesel, harga minyak mentah akan kekal rendah di bawah usd100.. Atau mungkin bawah usd50

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required