BMW mungkin tutup kilang di Britain kerana ketidakpastian Brexit – melibatkan MINI, Rolls-Royce

BMW mungkin tutup kilang di Britain kerana ketidakpastian Brexit – melibatkan MINI, Rolls-Royce

BMW mungkin terpaksa tutup kilang pengeluaran MINI dan Rolls-Royce di Britain sekiranya Brexit secara serius mengganggu rantaian bekalan, ujar sumber dari pengeluar kenderaan Jerman itu kepada Financial Times.

“Apa yang boleh dikatakan kami akan cuba yang terbaik untuk melaksana dan bersedia untuk semua perkara, tetapi jika bekalan rantaian berhenti di sempadan, maka sukar untuk kami teruskan produksi di UK,” ujar Stephan Freismuth, pengurus kastam BMW.

Sekitar 60% daripada 378,000 MINI dikeluarkan oleh BMW pada tahun lalu diproduksi di kilang Oxford. Bagi kilang di Swindon,Hams Hall dan Oxford, buat masa ini mereka mempunyai 6,300 pekerja.

Tambah Freismuth lagi, BMW mahu meneruskan kilang di UK, tetapi jika gangguan terhadap komponen import berterusan, ia akan menaikkan kos dan mungkin mampu merosakkan model pembuatannya. Lebih kurang 90% komponen yang digunakan untuk kilang pemasangan BMW di Britain adalah diimport dari tanah besar sekitar Eropah.

BMW mungkin tutup kilang di Britain kerana ketidakpastian Brexit – melibatkan MINI, Rolls-Royce

“Jika ia terpaksa diberhentikan suatu hari nanti, ia akan melibatkan sejumlah besar wang, bukan itu sahaja, pihak pengurusan kami akan mengalami kesukaran untuk membuat keputusan mengenainya (hal penamatan pengeluaran ini). Buat masa ini, kami masih kekal komited terhadap operasi pengeluaran di UK dan akan teruskannya seperti biasa, walau pun terdapat pelbagai kemungkinan yang bakal berlaku dan mungkin ia berpotensi memberikan impak terhadap perniagaan kami,” ujarnya lagi.

Bagaimana pun, BMW turut meluahkan kerisauan terhadap perjanjian kastam pada masa hadapan kerana ia mungkin memberikan impak terhadap perniagaan mereka di benua tersebut, laporan Reuters pula.

“Seperti yang dinyatakan sebelum ini, ketidakpastian yang sedang berlaku di sekitar rundingan Brexit tidak membantu apabila membuat keputusan perniagaan jangka panjang. Ini termasuklah komponen yang tidak dapat dihantar ke kilang pada waktu yang ditetapkan membuatkan operasi produksi tidak dapat dijalankan dengan lancar,” ujar BMW.

Walau bagaimana pun, BMW berkeyakinan kerajaan Britain akan membantu mengatasi masalah ini kerana ia turut memberikan kesan terhadap ekonomi dan pelaburan pada masa hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required