Tun Mahathir membayangkan kemungkinan hidupkan semula projek kereta ASEAN bersama Indonesia

Tun Mahathir membayangkan kemungkinan hidupkan semula projek kereta ASEAN bersama Indonesia

Pada Oktober 2014, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan Malaysia dan Indonesia bakal bekerjasama dalam bidang automatif bagi merealisasikan projek pengeluaran dan pembuatan “Kereta ASEAN” pada masa depan.

Katanya, projek itu akan tercapai apabila Presiden Indonesia, Joko Widodo yang lebih dikenali sebagai Jokowi turut berminat dengan idea Malaysia itu yang bakal menyaksikan pembabitan Proton.

Malah pada 6 Februari 2015, Proton telah menandatangani memorandum persefahaman dan kerjasama (MoU) dengan PT Adiperkasa Citra Lestari (PT ACL) berhubung dengan pembangunan dan pembuatan kereta nasional Indonesia.

Namun selepas itu, projek berkenaan menyepi tanpa sebarang perkembangan. Bagaimana pun, selepas mengambil alih kepimpinan Malaysia, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad membayangkan kemungkinan untuk menghidupkan semula projek kereta Malaysia-Indonesia untuk pasaran ASEAN.

Katanya, idea itu pernah diketengahkannya pada Februari 2015 semasa memandu uji sebuah kereta Proton dengan Presiden Indonesia Joko Widodo duduk di bahagian penumpang hadapan, laporan Bernama.

“Ketika itu, saya bukan lagi Perdana Menteri dan saya memandu 180 kilometer sejam di litar uji Sepang. Bapak Presiden (Jokowi) tidak merungut apa-apa (ketika kereta itu dipandu laju),” kata beliau dalam sidang media bersama-sama Jokowi dalam rangka lawatan rasmi dua hari ke Indonesia, hari ini.

Sebelum itu, Jokowi ketika mengimbau pengalaman itu, berkata beliau tidak bimbang kerana yang memandu adalah Dr Mahathir. “Saya tidak takut kerana pemandunya ialah Pak Mahathir,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required