Porsche Cayenne generasi ketiga dilancar di Malaysia – dua varian ditawarkan, harga bermula dari RM745k

Porsche Cayenne generasi ketiga dilancar di Malaysia – dua varian ditawarkan, harga bermula dari RM745k

Porsche Cayenne generasi ketiga sebenarnya sudah dipertontonkan di Malaysia beberapa kali tahun ini, iaitu pada bulan Januari dan juga di Sepang bulan Mac yang lalu. Kini, ia akhirnya dilancarkan secara rasmi, dan orang ramai diberi pilihan dua varian iaitu Cayenne dan Cayenne S.

Cayenne asas dijual pada harga RM745,000 (termasuk duti, tapi tanpa insurans dan kos pendaftaran lain), manakala Cayenne S pula dipasarkan pada harga RM890,000. Harga yang disiarkan ini adalah dengan kadar sifar GST, dan akan digunakan untuk semua kenderaan yang dibeli sebelum 31 Ogos, bersama jaminan empat tahun dan pakej penyelenggaraan percuma – turut ditawarkan adalah Porsche 350 Financing.

Untuk model asas Cayenne, enjin yang digunakan adalah unit V6 3.0 liter turbo-tunggal berkuasa 335 hp antara 5,300 hingga 6,400 rpm dan 450 Nm tork pada antara 1,340 hingga 5,300 rpm, manakala Cayenne S mempunyai lebih kuasa – 434 hp antara 5,700 hingga 6,600 rpm dan 550 Nm tork antara 1,800 hingga 5,500 rpm hasil daripada penggunaan enjin V6 2.9 liter twin-turbo.

Kedua-dua enjin dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan Tiptronic S dan sistem pacuan semua roda aktif secara standard. Walaubagaimanapun, Cayenne S ditambah lagi dengan sistem Porsche Traction Management (PTM) bersama pembahagi tork roda hadapan/belakang boleh ubah.

Melihat kepada prestasinya, Cayenne boleh melengkapkan pecutan 0-100 km/j dalam masa cuma 6.2 saat, dan mencapai kelajuan maksimum 245 km/j, manakala varian S pula boleh melakukan pecutan sama dalam masa lebih pantas – 5.2 saat, dan laju maksimum 265 km/j.

Bersama kenderaan ini, pemilik boleh mendapat Sport Chrono Package yang dapat memberikan pecutan 0-100 km/j yang 0.3 saat lebih pantas. Pakej tambahan ini juga didatangkan bersama mod PSM Sport dan butang Sport Response di stereng yang dapat menjadikan Cayenne ini lebih responsif selaman 20 saat.

Turut datang secara standard pada kedua-dua varian adalah suspensi multi-link, dengan sistem sokongan lain seperti Porsche 4D Chassis Control, suspensi udara, rear-axle steering, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Active Suspension Management (PASM) dan Porsche Active Aerodynamics.

Porsche Cayenne generasi ketiga dilancar di Malaysia – dua varian ditawarkan, harga bermula dari RM745k

Cayenne asas dipasang dengan angkup brek empat piston di hadapan dan dua piston di belakang, manakala Cayenne S mendapat unit lebih besar – enam piston di hadapan dan empat piston di belakang. Cakera brek varian S juga adalah lebih besar (390 mm berbanding 350 mm pada varian biasa). Selain daripada itu, pemilik juga boleh memilih Porsche Surface Coated Brake (PSCB) yang memberikan cakera brek bersalut tungsten carbide bersama angkup 10 piston di hadapan dan empat piston di belakang.

Pada bahagian kelengkapan, Cayenne datang dengan Porsche Advanced Cockpit, di mana dengannya, terdapat dua skrin tujuh inci yang mengapit meter analog pada panel instrumen. Skrin sesentuh 12 inci yang terdapat di tengah papan pemuka pula disambung dengan sistem infotainmen Porsche Communication Management (PCM) dan juga fungsi Porsche Connect.

Turut hadir adalah sistem infotainmen terkini Porsche Communication Management yang disambungkan kepada skrin sesentuh 12.3 inci. Barangan lain yang ada pada Cayenne ini adalah lampu utama LED (Porsche Dynamic Light System/Plus ditawarkan sebagai pilihan tambahan), paparan Direct Touch Control pada konsol tengah, tempat duduk larasan kuasa dan balutan kulit serta Park Assist. Kedua-dua varian yang dilancarkan ini datang dengan rim 12 inci, dan tayar berbeza saiz – 285/40 di hadapan dan 315/35 di belakang.

GALERI: Porsche Cayenne

GALERI: Porsche Cayenne S

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required