VIDEO: MSF Saga Cup – apa spesifikasi Proton Saga generasi pertama ini catat 2 minit 49 di Litar Sepang?

Membesar di Johor Bahru, pengalaman menonton perlumbaan siri Saga Clubman di Litar Pasir Gudang adalah antara yang paling menyeronokkan bagi saya. Malah kadang-kala menonton Saga-Saga tersebut berlatih ketika ‘trackday’ terbuka pada hari minggu lebih menghiburkan apabila melihat aksi bagaimana kereta-kereta sememangnya lebih laju seperti Honda Civic EG dan EK menggunakan enjin DOHC VTEC juga ‘kena tapau’ dengan kereta nasional pertama Malaysia berkenaan.

Perlumbaan one-make Proton Saga ini bukan sahaja popular di Pasir Gudang, malah ia turut dijalankan di Litar Batu Tiga Speedway Shah Alam serta melahirkan ramai pelumba-pelumba tempatan yang kini bertaraf antarabangsa, contohnya Alex Yoong dan Tengku Djan Ley. Litar Shah Alam dah ‘arwah’, manakala Litar Pasir Gudang kini ditutup untuk pengubahsuai dan masih lagi belum jelas bila ia akan dibuka semula. Namun, legasi perlumbaan Saga ini sebenarnya masih wujud apabila siri perlumbaan ‘grassroot‘ Malaysia Speed Festival (MSF) menghidupkan semula siri tersebut.

Saga Cup dalam MSF menampilkan undang-undang yang hampir sama dengan perlumbaan Saga di Shah Alam dan Pasir Gudang dahulu. Setiap jentera bertanding perlu menggunakan enjin asal Saga iaitu 4G1X dengan kapasiti di bawah 1,500 cc, kotak gear OEM dengan kelengkapan klac asal (nisbah akhir boleh diubah tetapi penggunaan gear straight-cut adalah dilarang), cakera dan angkup brek OEM, serta penggunaan unit karburator asal Saga untuk enjin Megavalve. Kesemua jentera juga perlu menggunakan tayar yang dibekalkan oleh Hankook pada perlumbaan musim ini.

Peraturan ini dirangka bukan sahaja untuk mengekalkan Saga Cup sebagai perlumbaan bajet rendah, ia juga akan mengerah kreativiti pasukan misalnya penukaran camshaft dengan durasi lebih tinggi dibenarkan, tetapi bagaimana talaan terbaik dapat dibuat memandangkan suapan bekalan petrol dan bahan api hanya dibenarkan menggunakan karburator asal Saga.

Perlumbaan ini juga memerlukan pasukan untuk menala jentera masing-masing dengan hanya kelengkapan asas serta memaksa pemandu berlumba dengan kemahiran tertinggi untuk memenangi perlumbaan memandangkan kesemua jentera dihadkan dengan spesifikasi yang sama. Tidak hairanlah mengapa perlumbaan ini walaupun berbajet rendah, ia masih menarik ramai pemandu-pemandu senior untuk kembali semula berlumba dalam kategori berkenaan, dan menyajikan hiburan mendebarkan untuk penonton.

Walaupun dengan pengubahsuaian yang ringkas, kereta-kereta yang bertanding dalam kategori ini sebenarnya tidaklah perlahan. Untuk rekod, lap terpantas pernah dicatatkan dalam MSF Saga Cup dalam litar penuh SIC adalah 2 minit 49 saat. MSF 2018 pusingan ketiga baharu sahaja berakhir hujung minggu lalu, manakala pusingan keempat akan berlangsung pada 31 Ogos ini. Untuk maklumat lanjut dan keputusan penuh perlumbaan, layari laman sesawang rasmi MSF Racing atau laman Facebook rasmi mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required