Semua model gen-5 bakal ada ruang pek bateri – BMW

Semua model gen-5 bakal ada ruang pek bateri – BMW

BMW, seperti beberapa pengeluar kereta yang lain, yang agresif dalam memperkukuhkan portfolio kenderaan elektrifikasi/elektrik. Malahan BMW turut mensasarkan menjelang 2025, lebih kurang 15% hingga 25% bagi barisan modelnya adalah dilengkapi penjana kuasa elektrik. Walau bagaimana pun, lebih penting bila mana senibina kenderaan generasi kelima (gen-5) akan memiliki ruang penyimpanan pek bateri di bawah lantainya.

Menurut InsideEVs, langkah ini membolehkan BMW untuk mudah menukar pek bateri prestasi tinggi untuk model yang lebih sporty, tinggi dan lebih praktikal termasuk bagi SUV. Ketua pembangunan penjana kuasa elektrik BMW, Stefan Juraschek, mengesahkan terdapat pelbagai kapasiti bateri yang akan ditawarkan untuk model BMW yang berlainan.

Platform baharu ini menawarkan plug-in hybrid dengan kapasiti elektrik penuh sehingga 100 km, manakala kenderaan elektrik tulen pula mampu mencecah 700 km. Kapasiti bateri dari 60 kWh (lebih kurang 450 km), 90 kWh (lebih kurang 550 km) dan 120 kWh (lebih kurang 700 km), dan setiap model mewakili lencana masing-masing – 30e, 40e dan 50e – untuk menggambarkan julat penggunaannya. Bateri berkapasiti rendah pula akan digunakan untuk model compak dan eksekutif, sementara unit 50e 120 kWh pula eksklusif untk varian mewah.

Seperti yang didedahkan dalam e-roadmap (pelan tindakan) pada Disember lalu, BEV (vehicle electric battery) pacuan roda-hadapan volum-tinggi akan menerima motor elektrik yang terpasang di hadapan dengan output sehingga 100 kW (134 hp), dan mampu dipacu hingga melebihi 300 km. Sementara model pacuan roda-belakang pula akan menerima e-motor yang lebih berkuasa sehingga 200 kW (268 hp). Kuasa pendikitan bagi pacuan antara enam hingga sembilan saat, dan pacuan semua-roda adalah pilihan.

Klik untuk besarkan

Prestasi berorientasikan BEV, mungkin menerima hingga tiga motor elektrik 200 kW (268 hp), satu diletakkan di gandar hadapan dan dua lagi di gandar belakang. Dengan kombinasi itu, kuasanya mampu mencecah lebih 800 ho, dan sesetengah model juga boleh dilengkapi dengan sistem pemvektoran tork. Menurut BMW, dari sifar ke 100 km/j boleh dicapai dalam hanya tiga saat.

Dua platform baharu ini telah diperuntukan untuk lonjakan elektrik – dengan versi yang dipertingkatkan bagi platform FAAR pacuan roda-hadapan, serta versi yang disemak semula bagi platform CLAR pacuan roda-belakang. Malahan kedua-dua platform ini adalah sebahagian daripada barisan generasi kelima, jadi setiap satunya akan memiliki ruang di bawah lantai untuk menyimpan pak bateri modular. Semya model dinina dengan platform ini untuk keupayaan dilengkami dengan penjana kuasa konvensional atau elektrifikasi.

Buat masa ini, ia kedengaran seperti kompromi, terutamanya dalam memprtimbangkan bahawa platform kenderaan elektrik adalah kurang rumit dan oleh itu, relatifnya adalah lebih murah untuk menghasilkan model semasa. BMW mengagui, pada masa ini, ia perlu mengambil pendekatan yang lebih berhati-hati dan bukannya mebghasilkan platfrom EV secara khusus – contohnya penghasilan i3 dan i8 sebelum ini.

Presiden Lexus juga berpendapat teknologi EV untuk diadaptasikan bagi model semasa belum cukup persediaa, walau pun ia memberikan faedah kepada pelanggan dan persekitaran. Namun adakah ia berbaloi untuk dihasilkan secara agresif dan lebih menyeluruh? Kongsikan pendapat anda di ruangan komen di bawah.

GALERI: Pelan tindakan BMW

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required