Kerajaan lihat kemungkinan buka servis pemeriksaan kenderaan kepada syarikat selain daripada Puspakom

Kerajaan lihat kemungkinan buka servis pemeriksaan kenderaan kepada syarikat selain daripada Puspakom

Menurut satu laporan dari Bernama, kerajaan sedang melihat kepada kemungkinan untuk membuka servis pemeriksaan kenderaan kepada syarikat lain dan bukan sahaja Puspakom seperti sekarang ini yang merupakan satu-satunya penyedia perkhidmatan tersebut.

Perkara ini diberitahu oleh timbalan menteri pengangkutan, Kamaruddin Jaffar yang menjawab soalan wakil rakyat Labis, Pang Hok Liong sama ada kerajaan sudah bersedia untuk memberikan lesen kepada syarikat lain untuk bersaing dengan Puspakom.

Tambah Kamaruddin, keputusan tentang perkara itu akan dibuat menjelang akhir tahun ini dan kerajaan juga sedang meneliti perjanjian konsesi Puspakom, yang akan berakhir pada 31 Ogos 2024.

“Jika rancangan ini dilaksana, syarikat servis pemeriksaan kenderaan perlu mematuhi standard tinggi serta peraturan yang telah digunakan oleh Puspakom. Mereka juga perlu mengambil kira faktor seperti pasaran yang kecil serta kadar bayaran yang telah ditetapkan oleh kerajaan,” kata Kamaruddin dalam Dewan Rakyat.

Kerajaan lihat kemungkinan buka servis pemeriksaan kenderaan kepada syarikat selain daripada Puspakom

Keuntungan juga akan menjadi satu isu yang diambil kira. Kamaruddin berkata, pasaran untuk pelanggan atau kenderaan yang memerlukan servis pemeriksaan ini adalah rendah, dan ia dianggarkan cuma 8% daripada jumlah keseluruhan kenderaan empat roda yang berada dalam negara.

“Selain daripada pasaran yang kecil, pemeriksaan kenderaan yang dijalankan oleh Puspakom memerlukan pembangunan yang serta kos operasi yang tinggi, dan untuk tahun 2018, Puspakom telah membelanjakan RM2 bilion untuk pembiayaan operasi dan RM550 juta untuk pembangunan,” kata beliau.

Purata perbelanjaan operasi Puspakom untuk lima tahun dari 2013 hingga 2017 membawa kepada RM9.7 juta sebulan, manakala pendapatan purata pula adalah RM9.9 juta sebulan. Daripada ini, keuntungan yang diperoleh adalah sekitar RM200,000 sebulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required