Kerajaan negeri digesa mansuhkan tol motosikal di Jambatan Pulau Pinang demi kebajikan rakyat

Kerajaan negeri digesa mansuhkan tol motosikal di Jambatan Pulau Pinang demi kebajikan rakyat

Kerajaan Negeri Pulau Pinang digesa tunaikan salah satu janji dalam manifesto Pilihanraya Umum-14 (PRU14) iaitu memansuhkan tol motosikal di Jambatan Pulau Pinang.

Mohd Yusni Mat Piah (PAS-Penaga) berkata cadangan itu adalah demi kebajikan rakyat negeri tersebut, malah ia selaras dengan hasrat Yang Dipertua Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas yang mahukan Kerajaan Negeri memberikan pembelaan kepada golongan itu, laporan Bernama.

“Sebagai menghargai mereka, apa salahnya jika tol tidak dikenakan kepada penunggang motosikal kerana majoriti mereka adalah golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang menggunakan laluan itu untuk mencari rezeki menyara keluarga,” katanya ketika membahaskan ucapan perasmian Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang pada persidangan Dewan Undangan Negeri semalam.

Beliau berkata berdasarkan maklumat, pihak konsesi secara keseluruhannya mengutip bayaran sebanyak RM667,788 sebulan daripada penunggang motosikal manakala lebih RM10 juta untuk tempoh sama bagi pengguna kereta.

“Saya harap cadangan ini dipertimbangkan untuk kesejahteraan rakyat pengguna motosikal Jambatan Pulau Pinang,” katanya.

Sebelum PRU14 bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berjanji untuk memansuhkan tol motosikal di Jambatan Pulau Pinang, sekiranya berjaya menawan negeri ini manakala PH Pulau Pinang pada masa sama berjanji untuk memansuhkan tol Jambatan Pulau Pinang, sekiranya terus diberi mandat untuk mentadbir negeri ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required