Toyota Corolla Hatchback 2019 dianugerahkan penarafan keselamatan lima-bintang dari ANCAP

Toyota Corolla Hatchback 2019 dianugerahkan penarafan keselamatan lima-bintang dari ANCAP

Program penilaian kereta Baharu Australia (ANCAP) telah menganugerahkan penarafan keselamatan lima-bintang kepada Toyota Corolla Hatchback serba baharu, bagi versi petrol dan hibrid yang dijual di pasaran Australia dan New Zealand.

Antara ciri keselamatan standard yang ditawarkan bagi semua varian Corolla itu termasuklah tujuh beg udara (hadapan, sisi, tirai, dan lutut pemandu), brek kecemasan sendiri, bantuan kekal lorong dan amaran ketibaan lorong.

Bagi kategori perlindungan dewasa, Corolla berjaya memperoleh jumlah markah yang mengagumkan iaitu 36.60 daripada 38 mata (96%), dengan mata penuh bagi ujian impak sisi dan tiang serong (8/8).

Manakala bagi ujian individu, model ini menerima 7.31 daripada lapan mata bagi frontal offset dan 7.57 daripada lapan mata untuk ujian hadapan penuh. ANCAP turut menyatakan bahagian penumpang kekal stabil dengan tahap ‘Bagus’ bagi pelindungan untuk bahagian kerangka kritikal bagi penumpang hadapan.

Toyota Corolla Hatchback 2019 dianugerahkan penarafan keselamatan lima-bintang dari ANCAP

Sistem brek kecemasan sendiri juga menunjukkan prestasi yang ‘Bagus’ pada ujian kelajuan rendah bagi pemanduan bandar, dengan menerima mata penuh (4/4) bagi AEB-Bandar.

Dengan banyak sistem keselamatan termaju yang disertakan secara standard, hatchback ini turut menerima 9.90 mata daripada 13 mata (76%) bagi kategori bantuan keselamatan. Ujian bagi sistem AEB juga menunjukkan prestasi yang ‘Bagus’ untuk pemanduan di lebuhraya, dengan keputusan ‘Mencukupi’ bagi sistem sokongan lorong.

Akhir sekali, bagi kategori pelindungan pengguna jalan raya yang terdedah, dengan analisis impak pejalan kaki, Corolla ini menerima 41.37 daripada 48 mata (86%). ANCAP memuji kemampuan sistem AEB untuk mengesan pejalan kaki dan penunggang basikal pada waktu siang dan malam. Bonet kereta ini juga turut diberikan pujian ‘Bagus’ kerana memiliki perlindungan yang memuaskan.

“Peningkatan keselamatan yang ditampilkan bagi generasi Corolla ini merupakan signifikan langkah ke hadapan. Corolla merupakan model yang dipercayai di Australia dan New Zealand serta merupakan kereta penumpang yang tertinggi jualannya, jadi dengan standard keselamatan yang tertinggi, ia dilihat sebagai pemilikan yang berbaloi,” ujar ketua eksekutif ANCAP, James Goodwin.

Tambahnya lagi, “Dengan model arus perdana seperti Corolla, yang kini ditawarkan dengan sistem bantuan kelajuan termaju yang boleh membaca isyarat jalan. Sistem ini adalah blok automasi yang menyampaikan keperluan yang diperlukan oleh jenama, pengawal selia dan penyedia infrastruktur untuk bekerjasama bagi melihat manfaat keselamatan dan kecekapannya direalisasikan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required