Syarikat Wika dari Indonesia bakal lancarkan skuter elektrik Gesits pada bulan September di negara itu

Syarikat Wika dari Indonesia bakal lancarkan skuter elektrik Gesits pada bulan September di negara itu

Sebuah syarikat dari Indonesia, PT Wijaya Karya (Wika) telah mengumumkan perancangan untuk mengeluarkan 50,000 unit motosikal elektrik dalam tahun ini di negara itu. Perkara ini dilaporkan oleh Jakarta Post, dengan menyatakan model bernama Gesits (Garansindo Electric Scooter ITS) tersebut akan dibina oleh PT Gesits Technologies Indo (GTI) dan dilancarkan pada bulan hadapan.

Menurut pengarah presiden Wika, Tumiyana, pengeluaran skuter elektrik ini akan ditingkatkan lagi kepada 100,000 hingga 150,000 unit pada tahun hadapan, dan ia akan terus ditingkatkan lagi pada tahun-tahun selepas itu.

Kuasa yang memacu Gesits datang daripada bateri lithium-ion, dan disalurkan kepada motor elektrik yang berkuasa 5 kW. Bateri itu sendiri boleh dicabut keluar untuk dicas, dan boleh memberikan jarak penggunaan sekitar 80 hingga 100 km dengan sekali cas penuh. Laju maksimum pula adalah 100 km/j.

Laporan oleh Jakarta Post ini juga menyatakan pek bateri Gesits mempunyai kadar 1,980 kWh, dan ia mengambil masa antara 1.5 hingga tiga jam untuk dicas penuh. Antara kelengkapan lain yang terdapat pada Gesits adalah termasuk lampu siang, fork teleskopik di hadapan dan monoshock di belakang, serta pemerhati sistem bateri melalui aplikasi Android.

Pada tahun 2016, Gesits telah melepasi ujian ketahanan 1,200 km yang dilakukan dari Jakarta ke Bali, dan sejak itu, beberapa penambahbaikan telah dilakukan kepadanya. Skuter ini akan dikeluarkan di kilang GTI di Cileungsi, Bogor, Jawa Barat, dengan menggunakan 89% alat ganti tempatan Indonesia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required